Har tapt 100 millioner kroner på podkast-satsing på tre år
Driftsinntektene øker, men det gjør også underskuddet for Schibsteds podkast-satsing.
Den store podrapporten viser at antallet nordmenn som vil betale for podkaster er på stedet hvil og at Podme sin andel av de som betaler for å lytte på podkast går ned fra 44 prosents andel til 36 prosent.
Likevel stiger inntektene til Schibsteds podkastplattform kraftig i 2023 og endte på 91,1 millioner kroner. Det er en vekst på 50 prosent på ett år.
Likevel taper de penger som de synger etter.
– Som forventet
På de tre årene Podme har vært i Norge har de tapt nærmere 100 millioner kroner, og aldri har de tapt så masse penger som i 2023.
Da endte tapet på 41,9 millioner kroner. Det er 4,1 millioner kroner svakere enn året før.
De store tapene bekymrer ikke Podme-sjefen Kristin Ward Heimdal, som sier at underskuddet er som forventet.
– Vi er fremdeles i en tidlig fase hvor vårt hovedfokus er å etablere produktet i markedet, og hvor investeringene i innhold, markedsføring og i produktet reflekterer dette. I årene fremover vil underskuddet bli mindre, og vi har en plan for å bli lønnsomme i løpet av noen år, skriver hun i en e-post til KOM24.
På tre år har Podme tapt 96,7 millioner kroner. Hun er likevel klar på at selskapet har en framtid.
– Vi har både en god plan for å sikre at produktet blir lønnsomt på sikt, men kan allerede slå fast at det er høy betalingsvilje for innholdet og at tjenesten også leverer stor strategisk verdi for konsernet. Podme har de siste årene vært blant de viktigste driverne for vekst i Schibsteds abonnementsbase, peker hun på.
Heimdal drar fram det faktum at over halvparten av abonnentene deres er under 35 år.
Kjenner seg ikke igjen
– Noe som er en avgjørende målgruppe å lykkes med for fremtiden. Som en del av Schibsteds «Full Tilgang»-pakke, ser vi for eksempel at Podme er sentral for å styrke verdiforslaget mot yngre målgrupper, skriver hun.
Hvor mange kunder Podme har vet ingen. De siste offisielle tallene var fra høsten 2022, da meldte de om til sammen over 200 000 kunder, fordelt på Norge, Sverige og Finland.
Hun kjenner seg ikke igjen i tallene fra Den store podrapporten, som sier at det er stopp i antall nordmenn som vil betale for podkast og at andelen nordmenn som vil betale for eksklusivt eller reklamefritt innhold stuper.
– Vi kjenner oss ikke igjen i denne virkeligheten, ettersom vi fremdeles opplever veldig god vekst i antall abonnenter. Så vi ser heldigvis ingen tegn til uro for øyeblikket.
– Tydelig lederposisjon
Hun er naturligvis svært fornøyd med å ha hatt en inntektsvekst på hele 50 prosent.
– Vi er veldig fornøyde med inntektsveksten i fjor, og har som mål å opprettholde god vekst også i år.
Heimdal mener Podme har en lederposisjon innenfor podkast.
– Podme har de siste to årene lykkes med å ta en tydelig lederposisjon for betalt podkast i Norge, og har på mange måter vært sentral i å introdusere kategorien i Norge, skriver hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no