Thomas Høgebøl og Mikael Jørgensen er godt fornøyd med fjoråret og har også troen på 2025.
Thomas Høgebøl og Mikael Jørgensen er godt fornøyd med fjoråret og har også troen på 2025.

2024-tallene er klare for NoA: Lønnsomheten stiger

– Det er akkurat som planlagt, sier konsernsjefen. Nå varsler de flere oppkjøp.

Publisert

–Jeg konstaterer at vi klarer å opprettholde en topplinje på 1,7 -1,8 milliarder kroner i et, for de aller fleste, krevende marked. 

Det sier NoA-topp Thomas Høgebøl til KOM24.

Tallene for 2024 er klare og de viser at inntektene omtrent som året før. 

Tap, men pluss

Omsetningen endte på 2,668 milliarder kroner, en nedgang på 33 millioner kroner. Byråinntekten endte på 1,729 milliarder kroner, som er en nedgang på 21 millioner kroner.

– Ambisjonene er høyere. Vi sikter vesentlig høyere enn det. Men kombinerer vi det med god lønnsomhet, er vi et robust selskap som klarer oss godt i et krevende marked, sier Høgebøl som understreker at han er godt fornøyd med året.

For fjerde kvartal alene hadde de en vekst på 2,2 prosent sammenlignet med samme kvartal året før.

Marginene økte også betydelig, fra 9,9 prosent til 15,2 prosent i EBITDA margin.

Året sett under ett viser at de gikk 150,2 millioner kroner i minus. Det sier Høgebøl ikke gir et rett bilde. 

– Vårt fokus er på driftsresultat/EBITDA, ikke net profit. Et selskap som NoA, med en aktiv oppkjøpsagenda, vil alltid ha større negative regnskapsposter inkludert i net profit. De viktigste postene uten casheffekt er avskrivninger på immaterielle eiendeler fra oppkjøp og enkelte finanskostnader. For 2024 utgjør disse postene totalt sett 253 millioner kroner, forteller han.

Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) gjør nemlig et solid hopp og ender på 210 millioner kroner. Det er en vekst på 72,1 prosent sammenlignet med året før.

– Dette er according to plan, sier konsernsjef Mikael Jørgensen.

Han sier at målet deres for 2024 var å bli mer lønnsomme og ruste seg for framtiden.

Norge henger etter

– Og det har vi gjort. Det er et tøft marked, derfor er det viktig for oss å vise at vi er et lønnsomt drevet selskap, sier han og peker på at større kunder velger dem og flere av deres tjenester. 

– Det er annerledes enn før, sier han. 

NoA-toppene er stolte over at de klarer å beholde svært mange av kundene sine 

Detaljene viser at innen Advertising and Brand har de en vekst på fire prosent. Mens det innen Digital Products & Platforms er tilsvarende stor tilbakegang og på Datadriven Sales & Marketing performance er det to prosent tilbakegang.

Sverige er deres beste marked der de har både vekst på topplinje og leverer et godt resultat. 

I Norge stoppet inntektene på 650 millioner kroner, som er to prosent ned fra i fjor. Her er de og litt ned på margin og endte på en net revenue og margin på 10 prosent i 2024 mot 11 prosent i 2023. Mens i Danmark er NoA svakt ned på topplinje, men øker resultat og margin betraktelig.

De siste årene har de kuttet en rekke stillinger og i 2024 alene har de redusert bemanningen med 100 ansatte. 

– Det handler om å skape ytterligere effektivitet i organisasjonen. Profitabilitet er viktig for vår plan for NoA, sier han.

Og planen er en fortsettelse av deres vekst gjennom oppkjøp.

– Det er grunn til å tro at det blir oppkjøp. Det kommer an på om vi finner det vi skal, sier han og forteller at de er i aktiv dialog med flere potensielle aktører. 

Høgebøl trekker fram England som et særlig interessant marked for dem, da særlig på områder som ikke er preget av Brexit.

– Det er definitivt interessant for oss. Der er det flere aktører som er supersterke og utfyller oss på spennende måter, både når det gjelder kunder og prosjekter, sier han.

Det de ser etter er aktører som er kjent utover sitt eget marked. Fordelen med England er at det er flere som er rettet mot USA. 

Han trekker også fram Tyskland og Nederland som aktuelle land å etablere seg i. Italia, Spania og Frankrike er derimot ikke like interessant.,

– Det er ikke åpenbare kandidater i de markedene, mener han.

Men for å kjøpe trenger man penger. Det har vært mye skriverier om et obligasjonslån de har tatt opp på 850 millioner kroner. Renten på lånet er på 7,5 prosent pluss NIBOR. I skrivende stund har de en rente på 12,12 prosent på lånet. Noe som gir dem over 100 millioner kroner i renteutgifter årlig. 

Høgebøl sier han er overrasket over at det er så stor interesse for deres finansiering.

– Betaler for høyere fleksibilitet

– Grunnen til at vi gjør det er for å være i posisjon til å agere hurtig når vi ser spennende oppkjøpsalternativ foran oss, sier han.

Han forteller at man raskt kan hente inn mer kapital på toppen av obligasjonslånet. 

– 400 millioner kroner. Vi har tilgang til mer equity og har større grad av fleksibilitet enn ved tradisjonelle banklån, mener han og sier han er veldig komfortabel med finansieringsløsningen.

– Men det er en veldig høy rente på lånet?

– Det har jeg aldri lagt skjul på, vi betaler for høyere fleksibilitet, sier han.

Høgebøl sier at obligasjonsmarkedet er ekstremt attraktivt nå, så hadde de tatt opp lånet nå hadde renten blitt lavere.

– Var det en tabbe å ta opp det lånet i fjor?

– Det var en dyrere løsning. Men det er helt umulig for oss vanlige borgere å spå hvordan renteutviklingen blir fram i tid. Det er en dyr rente på vårt obligasjonslån, men den er veldig håndterbar og er noe vi er villige til å betale for den økte fleksibiliteten, sier han.

Både Høgebøl og Jørgensen trekker fram at det å ha en såkalt fleksibel finansiering var svært viktig for dem da de etablerte seg i Finland på svært kort tid.

Når det kommer til hva de vil vokse innen, har Høgebøl en liste. 

Blant annet vil de ekspandere innen de kapabilitetene de har i Norden. I Sverige er de lave på tech, i Finland og Danmark er det stor etterspørsel etter martech performance. KI er et felt som naturligvis er interessant og der kundebehovet innenfor utvalgte segmenter bare vil øke i omfang i tiden fremover.

– Så er spørsmålet om vi skal bygge videre organisk eller ty til oppkjøp? Vi vet at innenfor effektivisering av arbeidsstrømmer er det et enormt behov. Er det et segment vi skal investere ytterligere i?

Høgebøl nevner ikke reklame i første omgang, men sier at om de etablerer seg i nye markeder er det vanskelig å ikke tenke seg reklame som en del av oppskriften.

– Naivt å tro på kraftig vekst

– Reklame er en fin gateway inn for å få nye kunder. Det at vi har en sterk posisjon innen de kreative byråene er ekstremt viktig for å tiltrekke oss store kunder, sier han og forteller at 70 prosent av kundene deres bruker to eller flere tjenester på huset. Det er en vekst fra 61 prosent på fire år. 

Men selv om Høgebøl og Jørgensen har store planer, har de ikke de store forventningene til 2025. 

Jørgensen kaller det for et superflatt og hardt marked.

– Det blir ikke noe superår. All erfaring viser at når det har vært en hard stopp i markedet så kommer det langsomt i gang igjen, sier Jørgensen. 

Derfor tror han det kommer til å bli et vanskelig år med lav vekst, men med et positivt outlook. Han sier at for dem handler det om å øke profitabiliteten for å begynne å kjøpe virksomheter igjen.

Det er i Norge og Finland man regner med minst vekst det neste året.

– Norge er det markedet som utvikler seg seinest nå, mener han.

– Det er naivt å tro på kraftig vekst. Det ser vi ikke i markedet enda. Men vi registrerer at det kommer flere positive enn negative nyheter, så vi er forsiktige optimister. Og vi er riktig og godt posisjonert i forhold til det markedet vi er en del av, sier Høgebøl. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS