Sju butikker felt for markedsføring av Prime
Sakene føyer seg inn i en trend der Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
Det skriver MFU i en pressemelding.
Matbransjens Faglige Utvalg er mat- og drikkevarebransjens egen selvreguleringsordning for å håndheve retningslinjer for markedsføring av visse typer mat og drikke rettet mot barn og unge.
Det mottok blant annet en klage fra en mor til en gutt på ni år. Han hadde brukt 400 kroner på to flasker med energidrikken Prime.
Han sier selv at han har sett reklame for drikken på Tiktok-kontoen til butikken «Yes! Vi leker», der han kjøpte flaskene. Selv har han ikke TikTok-bruker, men noen venner har vist det til han, står det i vedtaket fra MFU.
MFU feller «Yes! Vi leker» og seks andre leketøysforretninger for deres markedsføring av Prime på TikTok.
«Yes! Vi Leker» svarer at de er kjent med klagen, men at de i prinsippet mener dette er en sak for forbrukermyndighetene.
«Produktets popularitet blant barn og ungdom, den aktuelle bruken av TikTok som kanal og videoenes karakter tilsier at utvalget vurderer markedsføringskampanjen til å være i strid medaktsomhetsregelen, jf. retningslinjenes pkt. Den aktuelle markedsføringen av Prime er i strid med MFUs retningslinjer. Vedtaket er enstemmig.»
De har i tidligere saker vurdert det slik at handlingsrommet for salg av produkter som omfattes av MFUs produktliste er snevrere for leketøysforretninger enn for andre. Dette er begrunnet med at leketøysforretninger, i større grad en andre forretninger, henvender seg til barn.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no