– De later som de er dumme for å få omtale
Pressesjefen i Ringnes er ikke fornøyd med etiketten på «Oslo»-ølet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– De later som de er dumme for å få omtale, og får dermed gratis reklame av et produkt som sannsynligvis er «Made in a hurry».
Det sier Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, til NRK Tirsdag.
Andreassen prater om et øl-produkt ved navn «Orange Soda Sour» produsert av det amerikanske bryggeriet «Oslo Brewing Company».
Etiketten på flasken ligner nemlig mistenkelig mye på den velkjente brusen Solo.
– Vår opplevelse er at dette er et merke som skaper tette assosiasjoner til Solo, og vi synes det er ekstra ugreit at det blir brukt siden Solo er et alkoholfritt produkt, som blant annet er rettet mot mange barn, sier pressesjef i Ringnes, som eier varemerket Solo til NRK.
Ringnes har nå bedt bryggeriet om å fjerne produktet fra butikkhyllen og avslutte produksjonen. I følge avisen er ølen kun å kjøpe i Storbritannia, og snart i Taiwan og Singapore.
Oslo Brewing Company skriver i en e-post til NRK at intensjonen ikke har vært å kopiere Solo.
– Rundt påske er det så mange produkter med smakstilsetning med smak av appelsin, og som er pakket i appelsinemballasje. Det er ganske unikt for Norge og Skandinavia, og derfor noe vi ønsket ta i bruk i denne ølen.
Etter hva KOM24 kan se er ølen nå fjernet fra selskapets nettsider.