Nå er påskemelken i butikk.

Slik prøver TINE og Q å vinne reklame-påsken

I fjor sendte over 100 000 inn løsninger på Q-meieriets påskejakt, mens TINEs påskekrim mottok i underkant av 70 000 svar.

Publisert

TINEs påskekrim har prydet melkekartongene hver enste påske siden 1997. 

For tre år siden vakte det enormt med engasjement da selskapet forsøkte seg på en digital variant av den folkekjære krimmen. 

Det falt ikke i god jord hos nordmenn flest, som ville lese krim på forkostbordet i påskeferien. De startet et opprop, og TINE lyttet til folket og tok den populære krimmen tilbake i sin opprinnelige form. 

– Familier med store og små over hele landet samler seg rundt kartongen under måltidet og har gjort det til et fast påskeritual å finne løsningen på krimgåten. Dette har blitt en tradisjon for mange, som vi er stolte over å videreføre, sier Unni Birgit Pechule Christensen, pressevakt i TINE. 

Viderefører tradisjonen

Årets påskekrim er laget av Bobbie Peers og Sandra Steffensen, som også har stått bak TINEs påskekrim de siste to årene. 

TINE-kyllingen har hovedrollen i år også, og nå må hun løse mysteriet om den tomme melkekartongen i kjøleskapet. 

Løsningen blir avslørt på tine.no på påskeaften, lørdag 30. mars. 

– I fjor hadde vi rekordhøy deltagelse på påskekrimmen. Vi fikk inn i underkant av 70.000 svar, så det er tydelig at påskekrimmen er like relevant som den alltid har vært og at den fortsatt engasjerer både store og små. Nå er vi spente på å se om vi klarer å slå fjorårets rekord, fortsetter Christensen.

For noen år siden gjorde dere et nytt grep. Har responsen dere fikk da ført til at dere nå holder dere til tradisjonen, eller vurderer dere å eksperimentere med dette igjen i fremtiden?

– Vi ser som sagt at påskekrimmen er veldig viktige for folk og at nordmenn er opptatt av tradisjoner. Vi ønsker å bidra til å skape påskestemning og gi forbrukerne, spesielt barnefamiliene, en hyggelig krimoppgave som de kan løse sammen i påsken. Så påskekrim blir nok å finne på TINEs melkekartonger i årene som kommer også, avslutter hun. 

Norges største påskejakt er i gang

Q-meieriene tviholder fortsatt på påskeeggjakten, selv om flere tidligere har etterlyst krim.

– Vi i Q-Meieriene viderefører tradisjonen med påskeeggjakt på melkekartongene, og mange er allerede i gang, sier Pål Rasmussen, melkesjef for Q-Meieriene, i en pressemelding. 

Melkesjef Pål Rasmussen med påskemelk i påskejakt-premien.

Jakten begynte i 2017 og har etablert seg som en påsketradisjon rundt frokostbordet. Små påskeegg med bokstaver er gjemt i illustrasjonene som dekker kartongen, og bokstavene skal danne et løsningsord. 

Deretter kan de som ønsker, ta løsningsordet videre til en påskequiz på nettsiden deres. Sikrer du deg en plass på topp 10, er du også en heldig vinner av en hengekøye. 

Q-Meieriene forventer nå at over 100 000 nordmenn engasjerer seg i årets påskejakt. Nå håper Rasmussen å kunne engasjere og begeistre deltakere rundt påskefrokost-bord, på kryss og tvers i Norge.

– I år kan du også få testet geografikunnskapene dine. Vi har nemlig tegnet inn 41 kjente landemerker fra hele Norge, sier en fornøyd melkesjef og avslutter:

– Påsken 2023 var det over 100.000 som sendte inn løsning på quiz’en vår. Målet er selvsagt å slå den rekorden i år.

Powered by Labrador CMS