Jan Morten Drange i ANFO sier hva han mener om den nye rapporten fra Medietilsynet.

ANFO-sjefen om nedslående rapport: – Ganske skuffet

Jan Morten Drange synes det er synd at store internasjonale selskaper soper inn annonsekronene foran øynene til redaktørstyre aviser.

Publisert

Mandag kom en ny rapport fra Medietilsynet som viser at Meta, Snapchat, Google og andre globale plattformer har tre ganger så høye annonseinntekter som redaktørstyrte norske aviser.

Annonseinntektene til avisene falt med 6 prosent til 4,1 milliarder kroner i 2023, som er et historisk lavt nivå.

Jan Morten Drange, leder i ANFO, er ikke overrasket over dette.

– Jeg er absolutt ikke overrasket. Dessverre. Dette har vi sett og påpekt i flere år. Men jeg er egentlig ganske skuffet. Jeg er oppriktig glad i redaktørstyrte medier og synes de fortjener å få mer tilbake enn hva de får for øyeblikket, skriver han i en e-post til KOM24.

En ny løsning

Drange tror det er flere årsaker til de nedslående tallene.

– Det å kjøpe disse plattformene er enkelt og oppfattes som ganske sexy. Skal du oppnå det samme ved å bruke etablerte redaktørstyrte løsninger må du kjøpe litt her og der.

Han har et forslag som det har vært snakk om tidligere, nemlig en enkel selvbetjeningsløsning for kjøp av annonser. 

Både Amedia og Schibsted har slike løsninger i dag, men flere har tidligere påpekt at disse mangler en del funksjoner.

– Skal norske redaktørstyrte medier lykkes, må man konkurrere på samme vilkår. Kom opp med en enkel selvbetjeningsløsning for kjøp, og tilrettelegg for at vi kan kjøpe alle landets redaktørstyrte medier fra et lager. Løsningen må selvsagt være like enkel å bruke som det Meta og Alphabet tilbyr. 

– En annen utfordring er selvsagt også at veldig mange av dem kjøper media på vegne av norske annonsører ikke har et like tett forhold til disse redaktørstyrte mediene som man hadde tidligere. Når fokuset er på kun på målgrupper og data, og i mindre grad på respektive medias kvaliteter, er det lett å velge globale plattformer, skriver Drange.

Ikke overtolke

Samtidig mener ANFO-sjefen at man skal være forsiktig med å overtolke de negative tallene. Han legger til at det i alle fall ikke er slik at annonsørene velger bort avisene.

Norske annonsører sier hvert eneste år i ANFO sin store undersøkelse DSAR at de heier på norske media, legger Drange til.

– Vi vet at norske annonsører kjøper målgrupper/programmatisk. Det gjør de på veldig enkle måter hos disse aktørene. Det er enkle selvbetjeningsløsninger og veldig godt salgsarbeid som i stor grad har bygget de posisjonene disse globale gigantene nå har. 

– Vi er mange som har gitt tydelig i beskjed i mange år. At de globale aktørene har en så stor del av markedet er absolutt ingen bombe. At andelen er over 40% er godt kjent. At redaktørstyrte medier har tapt til fordel for disse er heller ikke veldig overraskende.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS