Startup-bedriften skal hente seks millioner fra investorer: – Det er seigt
AI-verktøyet Wepost er utviklet av studenter ved NTNU. Nå tar de sats, og jobber for å samle inn penger fra eksterne aktører.
Benjamin Bekken tar en mastergrad i entreprenørskap på NTNU, og er samtidig CEO i Wepost.
Wepost er et verktøy basert på kunstig intelligens, og spesialiserer seg på produksjon av organisk innhold til sosiale medier.
Nå er de på leting etter både kunder og investorer.
Bekken, som til vanlig bor i Trondheim, har vært i Oslo i nesten to uker for å møte folk.
– Vi jobber aller mest med organisk vekst. Vi har utviklet et AI-verktøy som kan plassere bilde, logo og tekst etter design-prinsipper, og vi spesialiserer oss på karusell-poster, sier Bekken til KOM24
Tallfestede mål
Wepost har nå tolv ansatte, og tre av disse jobber fulltid med prosjektet.
Antallet kunder er nå oppe på ti. Blant disse er 6AM Accelerator, StartupLab og Bygland kommune.
– Jeg hadde egentlig en tanke om å prøve å lage noe lignende for en del år siden. Men da var det ingen som trodde meg på at det var mulig. Jeg angrer litt på at jeg ikke satset hardere den gangen, for nå snakker jo alle om AI. Vi er ikke sent ute nå heller, men vi rir på bølgen, sier Bekken.
De spesialiserer seg på LinkedIn. Det har blitt en viktig plattform for mange selskaper, og fungerer bra for organisk vekst, ifølge Bekken.
– Men vi krysspubliserer også. Så selv om vi er mest opptatt av LinkedIn, kan vi for eksempel legge ut samme story på Instagram eller Facebook, sier han.
Og i årene framover er hovedmålet å favne enda bredere. Video, self-service og mer betalte annonser er ting de har planer om å legge til etter hvert som tiden går.
– Innen 2030 er målet å bli den viktigste markedsførings-huben som de fleste bruker, også internasjonalt. Da skal vi også ha 30.000 kunder. Målet vårt for 2023 var ti kunder, og det klarte vi. Målet for 2024 er 100 kunder, og det kan fortsatt gå.
En vanskelig jobb
Bekken er optimistisk, men Wepost møter også utfordringer på veien. Nå jobber de med å samle inn seks millioner kroner fra investorer, og det er ikke alltid like lett å overbevise folk.
– Vi ønsker oss fem millioner fra private investorer, og én fra Innovasjon Norge. Det er en litt seig prosess. Vi får mye nei. Vi har dratt rundt og tatt kaffekopper siden desember med mulige samarbeidspartnere.
Flere byråer har meldt sin interesse, men Bekken er skeptisk til å låse seg til én aktør. I tillegg ser de på mange av byråene som konkurrenter.
– Det finnes mange byråer i Norge, og mange av dem er veldig flinke. Men du har også dem som jeg mener er litt mindre flinke, som «tar jobbene» til de andre byråene.
Bekken opplever også at de noen ganger ikke blir tatt helt seriøst. Noen ser på Wepost som et umodent studentprosjekt. Da blir jobben med å overtale ekstra vanskelig.
– Jeg tror det har noe med at vi er en gjeng med unge mennesker. Men nå har vi ti betalende kunder som har brukt oss i flere måneder, og jeg er ganske trygg på at de ikke er med for å være snille med oss.
Pengene de leter etter betyr først og fremst raskere utvikling av produktet, ifølge Bekken. I tillegg vil det gi dem gode muligheter for å ansette flere utviklere.
Akkurat nå har de fått flere «soft commitments». Det vil si at flere er med på laget, dersom de får med mange nok andre aktører. De ser også etter en ledende investor, og er i dialog med tre ulike aktører om det.
– Vi er ekstremt nærme målstreken med teknologien vi ønsker å utvikle nå. Og når produktet er klart, skal vi gi full gass.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no