Nord DDB jubler for Grand Prix på Gullblyanten 2022
Nord DDB jubler for Grand Prix på Gullblyanten 2022. I år blir det færre som får med seg hvem som vinner Grand Prix.

Prisutdelingene merker de tøffere tidene

Det blir sendt inn færre bidrag til årets viktigste reklamepriser. Gullblyanten merker og nedgang i antall som kommer på festen.

Publisert

– Det er ikke til å legge skjul på at det er tøffe økonomiske tider, derfor har vi gjort endringer for å få lagt prisen så lav som mulig.

Det sier daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, til KOM24.

På fredag begynner prisutdelingssesongen for fullt med Gullblyanten, før ANFO Effekt kommer en uke seinere. 

Men hva er egentlig status med disse konkurransene?

Det er tøffe tider i bransjen, med konkurser, kunder som sparer penger og snakk om at man har mye gjenbruk av reklame. 

Fører det til at færre reiser på prisutdelinger og sender inn bidrag?

Ja, viser en sjekk KOM24 har gjort.

Prøver å gjøre ting billigere

 – Det er 630 påmeldte, det er omtrent 100 personer ned fra i fjor, sier Løvdal.

Årets prisutdeling er flyttet fra Oslo Plaza til Oslo Konserthus, nettopp for å spare penger.

Det er og gjort endringer når det kommer til mat og drikke, alt for å kutte kostnader. 

Billettprisen er 30 prosent lavere enn i fjor. Maten er endret til burger i pausen og det er mindre drikkevarer inkludert i billettprisen.

– Vi er opptatt av å prøve å gjøre det så rimelig som mulig, men at fortsatt skal det være gjevt å vinne og rammen rundt det bør vi beholde, sier hun.

Det kom inn litt over 500 bidrag til årets konkurranse, en nedgang fra i fjor. Men på snitt sett over tid og flere enn hva Kreativt Forum hadde forventet.

– Den største faren for bransjen vår er at når det blir tøffere tider, blir det laget mye taktisk over tid, sier hun og peker på at når man glemmer merkevaren blir det farlig.

Løvdal sier at om man glemmer den langsiktige omdømmebyggingen da får den taktiske reklamen dårligere effekt. 

I tillegg kommer dette med reklametretthet inn.

For Løvdal sier at forskning viser at taktisk løp og kjøp-reklame er mer egnet til å øke reklametrettheten. 

– Man blir lei den typen reklame, sier hun og kaller det faresignal.

Fornøyd med kvaliteten

Likevel er de fornøyde med kvaliteten på det som er levert inn til årets konkurranse.

– Det er overraskende mye bra når ser det i kondensert form. Det er tøffe tider, men langt fra totalkrise, sier hun.

Selv er gjengen fra Kreativt Forum klare for prisutdelingen i morgen.

– Vi synes det er spennende å ha det i en litt annen form, vi tror det kommer til å fungere bra med mer fokus på vinnerne, sier hun.

Også ANFO Effekt merker de tøffere tidene.

Færre bidrag

KOM24 har prøvd å komme i kontakt med ANFO Effekt-general Håvard Kvernaas Bakken, men han har ikke besvart våre henvendelser. 

ANFO-sjef Jan Morten Drange har et kortfattet svar til oss: 

– Det er litt færre bidrag, men flere som kommer på festen, sier Drange.

Han sier at de i utgangspunktet er godt fornøyd med antall caser de har fått inn, som er «godt over» 100. 

ANFO Effekt blir arrangert torsdag 14. mars på Edderkoppen.

Powered by Labrador CMS