DNBs nye kom-direktør har stått i kriser før: – Runda hele håndboka
Liselotte Lunde ser fram til å ta fatt på nye oppgaver i DNB, og tar med seg flere erfaringer fra sin gamle jobb i Oda.
– Jeg ser på DNB som et av de mest interessante og viktigste selskapene i Norge, så det å gå inn i jobben som kommunikasjonsdirektør er noe jeg gleder meg masse til, sier Liselotte Lunde til KOM24.
Onsdag kom nyheten om at hun forlater jobben som kommunikasjonsdirektør i Oda, for å tre inn i samme rolle i DNB.
– Dette handler ikke om at jeg ville forlate Oda, men at jeg fikk en mulighet som det var umulig å si nei til.
Krisevant
Før hun fikk jobben i Oda i 2023 hadde hun ulike roller gjennom åtte og et halvt år i First House.
I Oda fikk hun kjenne på hvordan det er å stå i stormen, ved flere anledninger.
– Jeg har gjort det ganske mye de siste par årene, og har god trening i det. Jeg pleier å si at i løpet av de to årene jeg har vært i Oda, har det skjedd mer der enn det vanligvis gjør i et selskaps levetid, sier Lunde.
– Kan du utdype hva du sikter til da?
– Jeg har vært med på å åpne og stenge i andre land, CEO-exit, omorganisering og nedbemanning. Så jeg har runda hele kommunikasjonshåndboka omtrent. Men det har vært utrolig lærerikt, og kjempegøy.
Stor jobb
I september kom også nyheten om at DNB skal kutte 500 årsverk. Banken er Norges største, og hadde i alt 10 965 ansatte ved utgangen av 2023 ifølge årsrapporten deres.
Lunde tar ikke lett på oppgaven.
– DNB spiller en enorm rolle i samfunnet vårt, både for folk og bedrifter. Vi har et sort samfunnsansvar, og nå er vi også inn i en spennende fase der det skjer mye på kort tid.
DNB har blant annet kjøpt Sbanken, et oppkjøp det har vært mange meninger om.
– Jeg må først komme meg inn i jobben, siden jeg ikke starter før 24. februar. Jeg må bli kjent med organisasjonen, folkene og bransjen. Slik jeg ser det, var oppkjøpet av Sbanken en strategisk beslutning for å drive med innovasjon og styrke kundetilbudet.
– Man kan sikkert lære mye av den prosessen, men til syvende og sist har oppkjøpet bidratt til vekst og et styrket tillbudet til kundene. Nå har banken to ulike merkevarer som henvender seg til ulike målgrupper, og det speiler bredden i DNB godt, sier Lunde.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no