Bærekraftbarometer: T-banen til topps, Sbanken stuper dramatisk
Sporveien vinner Bærekraftprisen for femte gang, mens Sbanken opplever det største fallet noensinne registrert i Norsk Bærekraftbarometer.
I 2024 har Norsk Bærekraftbarometer for femte gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
– Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2024. Dette er fjerde gang de går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer, sier Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, i en pressemelding.
Dramatisk fall
Årets klatrer er strømleverandøren Tibber som henter seg inn igjen etter fjorårets store fall. Tibber stiger over 12 poeng fra 2023.
– I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Sbanken som stuper over 17 poeng, det største fallet vi har registrert i Norsk Bærekraftbarometer. Vi så den samme utviklingen for Sbanken på Norsk Kundebarometer (tilfredshet og lojalitet), og fallet må nok tilskrives DnBs overtakelse av banken, sier Silseth.
Sbanken er totalt nr. 109 av 155 målte bedrifter.
En annen bedrift som faller tungt i årets undersøkelse er Tesla. I den første målingen i 2020 endte Tesla på tredjeplass, men har falt jevnt og trutt etter det.
Årets resultat viser et fall på over 7 poeng, de er dårligst i bilforhandlerbransjen og er totalt nr. 78 av 155 målte bedrifter.
– Fallet må karakteriseres som svært dramatisk, mener Silseth.
Helt i bunnen av listen finner vi HBO Max med en score på 39,5 poeng. På plassene over følger Hennes & Mauritz (41,5), Disney+ (48,4), Viaplay (48,9) og SAS (49,1).
Store tillitsproblemer
4690 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.
155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt.
Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsatferd (lojalitet), sier Silseth.
Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, (målet om bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet»), er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene.
Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom de ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.
– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt. Bedrifter som SAS, Telia, Telenor og DNB har store tillitsproblem ifølge kundenes tilbakemeldinger, sier Silseth.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no