Fra venstre: Wenche Fredriksen (DNB), Ellen C. Scheen (Telia), Mona Frank (Bergen Pride), Ole Johan Faret (Aker BP) og Elisabeth Stene (Telenor)

Mener «pinkwashing» er et økende problem

Styrelederen i Bergen Pride mener flere aktører i næringslivet bruker regnbueflagget som symbol, uten å legge tilstrekkelig vekt på verdiene som flagget representerer. KOM24 har spurt flere selskaper om hva de mener om saken.

Publisert

– For meg betyr pinkwashing at selskaper og kommersielle aktører bruker skeive symboler i Pride-måneden, mens de ellers gjør lite for skeives rettigheter.

Det sier Mona Frank, lederen i Bergen Pride, til KOM24.

Juni er Pride-måneden, og flere steder i Norge vil det arrangeres parader, festivaler og andre arrangementer. 

Feiringen skal markere skeiv kjærlighet og kjønns- og seksualitetsmangfold, og har vokst de siste årene.

– I fjor var vi 40.000 som markerte Pride her i Bergen. I år får vi se om værgudene spiller på lag, men vi håper på enda flere, sier Frank. (Intervjuet ble gjort før helgens Pride-markering i Bergen, journ.mrk)

Et problem

Flere bedrifter og store selskaper velger for eksempel å bytte til en regnbuefarget logo på sosiale medier, for å markere Pride.

Frank mener dette er fint, så lenge de som velger å gjøre det også vektlegger de samme verdiene ellers i året, både eksternt og internt.

– Pinkwashing forekommer nok ganske ofte. Samtidig er det viktig å skille mellom systematisk pinkwashing og det å bare vise støtte til markeringen. 

– Jeg tror også det finnes en god del bedrifter som ønsker å støtte Pride, men som ikke vet helt hvordan de bør gjøre det. Da endrer de logoen sin, også tenker de ikke så mye mer på det.

Hun tror det forekommer mer pinkwashing, rett og slett fordi bevegelsen har vokst seg større.

– Jeg mener man bør kontakte en skeiv organisasjon for å spørre om råd til hvordan man kan vise støtte på en troverdig måte. Det finnes ikke noen fasit, men en god start er å jobbe aktivt for inkludering på selve arbeidsplassen, sier Frank.

Heiser flagget

Elisabeth Stene er HR-direktør i Telenor. Hun sier at de absolutt markerer Pride, og at inkludering og mangfold er bærebjelker i deres kultur.

HR-direktør i Telenor Norge, Elisabeth Stene

– Telenor har heist prideflagget, og Pride er temaet for neste sosiale samling. Her blir det både feiring og mer faglige innlegg. Pride blir også viet oppmerksomhet gjennom artikler og innlegg på vårt Intranett. I Telenor er det også opprettet et eget nettverk (Telenor Rainbow) for ansatte som definerer seg innenfor LHBTQ+, sier Stene.

Hun mener det er bra at folk har høye krav til at bedrifter ikke skal være dobbeltmoralske

– Debatten rundt pinkwashing, eller greenwashing for den saks skyld, gjør at næringslivet gås etter i sømmene. Vi må vise at vi faktisk mener det vi sier i form av tiltak i hverdagen, ikke bare i festtaler. Samtidig må det ikke bli sånn at man skremmer deler av næringslivet fra å ville engasjere seg. I dagens verden trenger vi alle positive stemmer for mangfold vi kan få.

Markerer Pride

Pressetalsperson i Aker BP, Ole Johan Faret, sier at også de velger å markere Pride.

– Vi ser på Pride-markeringene som et bidrag til å skape en inkluderende kultur, hvor folk kan ta med hele seg på jobb og hvor hver enkelt respekteres og føler seg psykologisk trygge.

Han fortsetter med å si at de jobber systematisk for å utvikle policy, prosesser og kultur som bidrar til økt mangfold – og at Pride-markeringen forsterker søkelys på disse områdene. 

– Vi markerer Pride på flere måter i selskapet, blant annet ved å flagge, bære regnbue-nøkkelbånd og skifte teams bakgrunn – og Pride er synlige tema på Allmøter, på intranett og i våre sosiale medier.

Rett til å være seg selv

Ellen C. Scheen er kommunikasjonssjef i Telia, og sier at også de er svært opptatt av mangfold.

– Dette inkluderer retten til å være seg selv og til å elske den man vil, og til å være trygg, uansett hvem man er. Dette står vi for hele året, men under Pride-måneden juni benytter vi anledningen til å vise dette ekstra tydelig og justerer logoen vår i regnbuens farger i sosiale medier for å vise at vi støtter og heier på et mangfold i samfunnet. 

Når det kommer til «pinkwashing» mener de det handler om å ha en genuin forpliktelse til saken. 

– Telia jobber derfor hver dag for en kultur der mangfold, rettferdighet og inkludering driver innovasjon og reflekterer vårt samfunnsengasjement. Vi etterstreber en arbeidsstyrke som er like mangfoldig som samfunnene vi er en del av, og vi jobber for å skape et miljø der hver enkelt skal føle seg inkludert og kjenne på tilhørighet. 

Under årets Pride vil de samtidig sammen med sine bransjepartnere Ericsson, Nokia, Telenor, Tele2, 3 Sverige, Telefónica og Orange arrangere online-eventet Global Telco Pride 2024 den 18. juni. 

Hovedpartner

Wenche Fredriksen, fagleder for mangfold og inkludering i DNB, sier at de har et nettverk for LHBT+ som gjennom året arrangerer ulike interne aktiviteter og foredrag, og som er veldig aktive under Pride.

– I år er DNB hovedpartner og vi deltar med i egen flåte i paraden i både Bergen, Oslo, Trondheim og Moss. Vi ønsker å være en synlig støttespiller og pådriver for et enda mer inkluderende samfunn og arbeidsliv der alle har rett til å være den man er, og elske den man vil. 

De kommer til å være tydelig til stede i Pride Park i både Oslo og Bergen, og arrangerer også Pride-frokost begge steder før selve paraden. I tillegg deltar de også i paraden i Trondheim og Moss. 

Når det gjelder pinkwashing, mener Fredriksen at det forplikter å heise regnbueflagget og farge logoen sin.

– Dette er absolutt et begrep vi og andre organisasjoner må ta på alvor. Vi er veldig bevisste på at å heise regnbueflagget er noe vi må gjøre oss fortjent til, og det mener jeg vi gjør, selv om vi naturligvis alltid kan gjøre enda mer.

– For oss, som stor arbeidsgiver og også en samfunnsaktør, er det avgjørende at vi klarer å jobbe helhetlig med mangfold og inkludering, inkludert de temaene som berører LHBT+.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS