Fra venstre: Petter Gulli, Ole Robert Reitan og Bente Kvam Kristoffersen. Helt til venstre er Jenny Skavlan.

Rema-Reitan fikk knallhard bærekraftskritikk – Dette svarte han

Ole Robert Reitan tror strengere føringer fra politikerne kan hjelpe matvarekjedene til å ta bedre valg.

Publisert

(Arendal): «Make bærekraft great again» var tittelen på en panelsamtale under Arendalsuka onsdag.

Jenny Skavlan, Bente Kvam Kristoffersen og Petter Gulli var alle frampå med å kritisere norsk næringsliv for manglende handling når det kommer til bærekraft.

– De er ikke bare forbrukeren sitt ansvar å ta bærekraftige valg. Vi må også hjelpe forbrukeren. Som kommunikasjonsbyrå får vi mange brifer der selskapet snakker 98 prosent om seg selv og hva de gjør, uten å si særlig mye om forbrukeren, sa Kristoffersen.

– Gjøres ikke nok

Petter Gulli i 12Years fulgte opp med å si at man har misforstått noe vesentlig med det grønne skiftet helt fra starten.

– Vi trodde lønnsomhet og penger var den viktigste valutaen i det grønne skiftet. Men egentlig er det tillit. Tillit til at norske politikere og virksomheter faktisk har planer om å redusere utslipp, i stedet for å dele ut nye oljelisenser og holde på som før.

Han pekte også på markedsføringen som et problem.

– Når man kjøper et produkt som markedsføres som bærekraftig, skal det ikke bare være et resultat av at noen har lest en trendrapport, sa Gulli.

Samtidig var han ikke bare pessimistisk. Gulli ble tross alt presentert som «klimaoptimist» da panelsamtalen startet.

– Vi bærekraftsfolka er av og til våre egne verste fiender. Vi snakker om hvor dårlige vi er i Norge, men det skal også sies at det for ti år siden ikke fantes folk i de store selskapene med bærekraft som arbeidsområde. Sånn sett har det skjedd ganske mye.

Sa seg uenig

Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, var også til stede i panelet. Han gjorde sitt for å nyansere kritikken mot næringslivet.

– Hvorfor har ikke de store aktørene gjort mer for bærekraft?, spurte ordstyrer Øyvind Vederhus i Sopra Steria Footprint.

– Jeg er uenig i den påstanden. Jeg er håpefull, og synes det skjer mer enn noen gang. Ledere har forstått at folk som er født etter 1990 ønsker å jobbe et sted der de faktisk bidrar til å redusere klimagassutslipp og der man bruker løsninger som er i tråd med det grønne skiftet, sa Reitan.

Han kom også med noen synspunkter på hvordan myndighetene kan legge til rette for at næringslivet tar bedre og grønnere valg.

Han mener blant annet at matvarekjedene må få tydeliger rammer fra politikerne.

– I min bransje er det så sinnssyk konkurranse at det beste er om vi får de samme spillereglene. Da er vi avhengig av offensive politikere. Du mister noen ganger konkurransefortrinnet ditt hvis du velger å ta initiativet selv. Og taper du kampen mot konkurrentene, har du ikke penger igjen til å være innovativ, sa han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS