Den Store Annonsørdagen 2023:
– Skal ikke være best på pris
Mester Grønn velger kvalitet over pris i konkurransen.
(LATTER): Mester Grønn har gjort det klart at de ikke vil konkurrere om å være billigst.
Under Den Store Annonsørdagen delte Hege Hildeng, markedsdirektør i selskapet, og Henning Tunsli, CEO i Penetrace, hvordan de har valgt å håndtere konkurransen og opprettholde jevn vekst.
Kvalitet før pris
Mester Grønn, som feirer sitt 40-årsjubileum, med 145 butikker som årlig besøkes av 8,5 millioner mennesker, har valgt å sette kvalitet foran priskrig.
– Vi har alltid vært kjent for kvaliteten vår, sa Hildeng, og la til at de vil tilby gode tilbud, men ikke nødvendigvis være billigst.
Som mange andre bedrifter, har de møtt utfordringer som prisøkninger og forbrukeratferd som følge av skiftende økonomiske forhold.
Hildeng bemerket at selskapet opplevde «bonanza-tider» under pandemien, men nå står de overfor mer normale markedsforhold med svingende dollar- og eurokurs.
Vanskelig å kommunisere bærekraft
– Bærekraft er et av våre fire løfter. Kommunikativt har vi funnet ut at det er viktig, men ikke viktigst, dessverre, sa Hildeng.
Tallene deres viser at ca. 20–30 prosent oppfatter at Mester Grønn tar miljøansvar.
Hildeng mente bærekraft er vanskelig å kommunisere, men nevnte lanseringen av nedbrytbare plantebrett som et skritt i retning av mer bærekraftig praksis.
Den store vekstdriveren
Tunsli er gründer av Penetrace, en marketing intelligence-plattform som gir svar på hvilke markedsaktiviteter som gir effekt på kort og lang sikt.
Tjenesten dokumenterer effekten av reklame for Mester Grønn, og tar hensyn til en rekke variabler, inkludert sesongmessige svingninger og konkurranse.
Plattformen gir verdifull innsikt og hjelper dem med å forme sin markedsstrategi.
– Det er viktig å forstå hva som driver veksten, og Mester Grønn har gjort en imponerende jobb med å bruke plattformen som gir dem denne forståelsen, sa han.
Enkelhet og resultatorientering
I det korte bildet oppfordret Tunsli markedsføre til å forstå kontekst, isolere salget, simulere, teste og justere. I det lange bildet, handler det om å jobbe med konkurransekraft, samtidig som man jobber med flyt.
Selskapet fokuserer på få, men viktige nøkkeltall og bruker systematisk læring for å forbedre resultater over tid.
– De beste i klassen forenkler sin tilnærming og konsentrerer seg om det som gir mest effekt, sa Tunsli.