Den store annonsørrapporten 2023:
Disse kanalene har markedsførere mest tro på
Digitale medier vinner stadig terreng.
(LATTER): Den store annonsørraporrten 2023 fra ANFO er nå klar. Et av rapportens åtte hovedpunkter omhandler hvilke kanaler markedsførere har mest tro på fremover.
Fire vinnere
De kanalene som markedsførere har mest tro på fremover er e-post/sms, søk, sosiale medier og online video.
- E-post/sms: Hele 44 prosent av annonsørene vil satse mer. Kun 3 prosent kutter. 13 prosent bruker ikke e-post/sms i sin markedsføringsmix.
- Søk: 42 prosent (versus 37 prosent i 2022) vil øke pengebruken innen søk. 9 prosent hevder de vil kutte i søk-budsjettet.
- Sosiale medier: 38 prosent (versus 28 prosent i 2022) vil øke pengebruken.
- Online video: 37 prosent vil øke (versus 49 prosent i 2022). 9 prosent vil kutte i OV-budsjettet.
TV taper
Sammenlignet med medieomsetningen for fjoråret, opplever alle kanaler utover internett nedgang.
Likevel, i mangel av andre sterke effektive kanaler er det fortsatt mange annonsører som setter sin lit til TV og effektene av TV-reklame.
- Kun 12 prosent vil øke (mot 31 prosent i fjor).
- Mens hele 25 prosent vil redusere (versus 19 prosent i fjor).
- 29 prosent ser for seg ingen endring.
- 27 prosent bruker ikke TV.
SoMe: Mange vinnere, en taper
TikTok, Snapchat, YouTube og LinkedIn vokser med nærmest samme styrke, mens Facebook taper terreng.
Sosiale medier har blitt en betydelig investeringspost for norske annonsører. 4,2 milliarder annonsekroner ble brukt i ulike sosiale medieplattformer. Dette utgjør 16,6 prosent av det den totale mediekaken.
-
37 prosent vil øke på Instagram, hvilket er nærmest likt med fjoråret. Alle bruker Instagram.
34 prosent mot 41 prosent i fjor, vil øke på YouTube. Kun 6 prosent bruker ikke kanalen.
34 prosent vil øke på LinkedIn, hvilket er nærmest likt med 2022 tallene. 19 prosent bruker ikke kanalen.
32 prosent mot 41 prosent i fjor, vil øke på Snapchat. 14 prosent bruker ikke kanalen.
31 prosent mot 43 prosent i fjor, vil øke på TikTok. 42 prosent bruker ikke kanalen.
19 prosent vil øke på Facebook, mens 23 prosent vil redusere sin innsats. 55 prosent beholder samme nivå som fjoråret.
69 prosent bruker ikke Twitch. 4 prosent vil satse mer. 14 prosent beholder investeringsnivået.