Andrea Eikås og Helene Solheim har vært i praksis i Apriil, filmen de lagde fikk premiere forran 17 500 fotballsupportere i Bergen.
Andrea Eikaas og Helene Solheim har vært i praksis i Apriil, filmen de lagde fikk premiere forran 17 500 fotballsupportere i Bergen.

Internene Helene og Andrea fikk premiere på reklamefilmen sin foran 17 500 mennesker

Avsluttet praksisperioden med stil.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen): – Det er en utrolig god tekstjobb som jeg har skrytt mye av. Da vi gikk gjennom teksten første gang satt vi med tårer i øynene hele gjengen her.

Det sier byråsjef i Apriil Reklame & Design, Susanne Svendsen, til KOM24.

Til tross for tunge tider har byrået, som måtte kutte flere stillinger i vinter, hatt to nyutdannede i praksis i byrået den siste måneden.

– Vi har et ansvar

Likevel mener byråleder Svendsen at det er rett å satse på unge talenter.

– Vi ser jo på oss selv som en utfordrer, men vi er jo og en rimelig stor aktør. Da føler vi jo på et ansvar for disse nye talentene som kommer ut. Så om alle i bransjen bare stopper å jobbe med de nye, smarte hodene. så stopper også utviklingen opp, sier hun.

De unge talentene som har vært i praksis i Bergen er Helene Solheim og Andrea Eikaas. 

De var utdannet fra Westerdals i fjor sommer, men gikk rett ut i et blytungt arbeidsmarked. 

– Vi har merket at det har vært tøffe tider, det har vært litt rart. Så vi er veldig glade for at vi kunne være her, sier Helene Solheim til KOM24.

De avsluttet praksisperioden med premiere på deres reklamekampanje for Sparebanken Vest, hvor de hyller vestlendinger som er engasjert i samfunnet og som tørr å gå i bresjen for at andre også skal ha det bra. 

Filmen hadde premiere i pausen på kampen mellom Brann og Sandefjord på Brann stadion, foran 17 500 feststemte bergensere. 

– Hvor kult var det å se filmen ha premiere foran 17 500 mennesker?

Første store filmen

– Det er gøy! Det er ikke hver dag det skjer og dette er den første, store filmen vi lager, sier hun.

Siden det har vært et tungt arbeidsmarked har Solheim brukt tid på å pleie kontakt med byråer underveis og praksisplassen i Bergen fikk de etter å ha vært i kontakt med byråleder Susanne Svendsen fra sommeren 2023. 

Etter å ha møttes til kaffe fikk de nyutdannede kreatørene tilsendt en brif de måtte løse på under et døgn i fjor høst. 

Det gjorde de og til slutt klaffet det med en praksisperiode. 

15. april hadde de sin første dag hos Apriil og etter kort tid fikk de en brif fra Sparebanken Vest med spørsmål om å utvikle den.

– Og som to nyutdannede og sultne kreatører var det bare å jobbe på, sier Solheim.

– Vi har samarbeidet veldig godt med gjengen her og fått et dult i rett retning, legger hun til.

Her er hele teamet som har vært involvert i filmen: Pål syvertsen (AD/kreatør), Doffen Trellevik (kreativ leder), Helene Solheim (kreatør/tekst/intern), Malin Skjelnes (prosjektleder), Andrea Eikås (kreatør/AD/Intern), Alex Perez (DOP)
Her er hele teamet som har vært involvert i filmen: Pål syvertsen (AD/kreatør), Doffen Trellevik (kreativ leder), Helene Solheim (kreatør/tekst/intern), Malin Skjelnes (prosjektleder), Andrea Eikaas (kreatør/AD/Intern), Alek Pérez (DOP)

Hun sier det var en bratt læringskurve, særlig alt etter konseptutviklingen.

– Skikkelig gøy

– Vi har jo ikke vært med på noen inhouse filmprosjekter før, eller kjørt rundt på Vestlandet. Så det har vært veldig gøy.

Susanne Svendsen sier at selv om de ikke er i en posisjon hvor de søker etter folk nå, er det viktig å hjelpe dem som skal bygge seg en karriere.

– Det er viktig å komme i en posisjon der kommer inn i arbeidslivet og bygger relevante caser, sier hun. 

 – Hvordan har det vært å ha de her?

– Det har vært helt supert, hvem trenger vel ikke unge kreatører full av energi inn i miksen?, sier hun.

Hun forteller at de har holdt kontakten de siste året og så har man ventet på en sjanse til å få det til.

– Hvor vanlig er det at de får fullført en hel film og får premiere på det?

– Det er jo ikke så vanlig, så her har vi vært veldig heldig. Det har vært en veldig hektisk periode og filmen er blitt laget på rekordtid, sier hun og forteller at det har vært et større team rundt det hele, men det er kreatørduoen som har skrevet ut teksten og ideen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS