Publicis skal på oppkjøpsraid
Til tross for pressede marginer, permitteringer og nedbemanning er Publicis-sjef Peder MIttet fornøyd med 2023. Nå varsler han oppkjøp.
– Etter et år med over 30 prosent vekst i 2022 var planen å konsolidere i 2023. Samtidig ble året tøffere enn antatt både for store deler av norsk næringsliv og vår bransje. I lys av dette er vi brukbart fornøyde med resultatene.
Det skriver Publicis-sjef Peder Mittet til KOM24.
Regnskapstallene deres er nå klare og de viser at til tross for et tøft år, holder byråinntekten seg ganske stabil.
Robuste tall
Den endte på 269,8 millioner kroner, 1,4 millioner kroner mindre enn året før.
– Vi har tatt markedsandeler i et svakt marked, og legger frem robuste tall, sier Mittet selv.
Omsetningen deres endte på 1,5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 72,5 millioner kroner fra året før.
Publicis Communications Norway AS, består av byråene Kitchen, Starcom og MSL samt felles fagavdelinger innenfor data & teknologi, produksjon, innhold & SoMe og strategi.
Blant de største kundene finner man Bertel O. Steen, Landbruket, MENY, Elkjøp, ice og Mondelez.
Mediedelen omsatte for 1,37 milliarder kroner i fjor. Det er en nedgang på 91,8 millioner kroner.
Kommunikasjonsdelen økte på sin side omsetningen med 19,4 millioner kroner til 144,3 millioner kroner.
Mittet oppsummerer 2023 for de ulike byråene slik:
– Ser vi på hver enket byrå så har mediemarkedet og Publicis Starcom vært mest stabilt, og de befestet nok en gang sin posisjon som nummer 1 i Recma. Markedet har uten tvil vært tøffest innenfor reklameutvikling og produksjon, for vår del Publicis Kitchen, skriver han.
Mittet skriver at Kitchen har vært gjennom en omstilling, og mener de kommer til å bite hardt fra seg i tiden som kommer under ny byråledelse og kreativ ledelse.
Har kuttet stillinger
– Publicis MSL har også merket markedet, men kommer til å bli en tydeligere utfordrer både alene og som en integrert del av Publicis under Stian Lybergs ledelse, skriver han.
Men selv om tallene har vært stabile for Publicis, har det vært behov for nedbemanninger.
Det bekrefter Mittet, uten å ville svare på hvor mange som mistet jobbene sine.
– Som man ser av tallene så reduserte vi våre marginer i fjor, og var dessverre også nødt til ta ned bemanningen noe innenfor reklame og produksjon både i 2023 og i år.
Media har på sin side hatt litt vekst.
I tillegg til å kutte ansatte, har de og permitterte.
– Innenfor reklame og produksjon måtte vi dessverre permittere på starten av året, totalt sett 14, men fra og med august er det ingen permitterte, bekrefter han.
Likevel har de ambisjoner og varsler oppkjøp.
Varsler oppkjøp
– Det går ikke an å kutte seg til suksess hvis man som byrå vil være best i fremtiden, det handler om å hele tiden utvikle seg og investere. Vi kommer ikke til å bevege oss langt utenfor vår kjernevirksomhet slik vi ser andre byråmiljøer gjør, men ser for tiden også på oppkjøpsmuligheter som kan styre vårt totale tilbud. Publicis ønsker å investere i Norge og våre viktigste lokale kunderelasjoner, skriver Mittet.
Han legger likevel ikke skjul på at marginene deres er under press, og de ser at flere konkurrenter legger frem tildels store underskudd.
Han sier at kombinasjonen av høy inflasjon, kutt hos flere kunder og press på timeprisene er utfordrende.
– Vi jobber langsiktig og prøver etter beste evne å balansere gass og brems. Det handler om kontroll på drift på den ene siden, samtidig som vi gasser på og investerer i kunderelasjoner, fagkompetanse og teknologi.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no