
KOM24 hedrer månedens jobb:
– Den bobler av kreativt overskudd!
Tre jobber fra den siste tiden blir trukket fram og får fortjent heder av bransjekollegaer.
– Gonorejobben bobler av kreativt overskudd, man skjønner at det er en liten idé de har kost seg med å lage.
Det sier Alexander Gjersøe, kreativ leder i Ring 2 og Pia Ølstad, kreativ leder i Nord DDB.
De er første kreatørpar ut i KOM24s nye satsing der vi hver måned skal framsnakke en reklamejobb fra den siste tiden.
Og de trekker begge fram Studentsamskipnaden i Oslo og TRYs jobb for å få gonore-ordet til å forsvinne.

I høst gikk nemlig SiO ut med en kampanje der de inviterte studenter til å bli med å finne et nytt navn for gonoré, fordi det eksisterende navnet ikke hørtes skremmende nok ut, og siden studentene testet seg mer for kjønnssykdommer enn noen gang før.
Bare i løpet av 2023 testet over 8000 studenter i Oslo og omegn seg for klamydia og gonore.
SiO fikk inn over 1000 navneforslag og ordet som stakk av med seieren ble, hold deg fast nå, kjønnsråte.
Ordet fikk så sterk gjennomslagskraft at det kom med på Språkrådets oversikt over årets nyord i 2024.
– I tillegg til at det er gøyale tekster, så synes jeg det ser veldig bra ut, sier Gjersøe.
Ølstad sier det vitner om overskudd i gjennomføringen.
Mads Rolland Krogh og Sebastian Rasch i TRY er det kreative teamet bak jobben, mens designer Terje Johnsen står for det visuelle uttrykket til både «Kjønnsråte» og navneforslagene som startet kampanjen.
– Dette er en gøyal jobb som fort kan gå under radaren. Det er elegant løst og det er gøy at konsekvensen av det er at det blir nominert til årets nyord av Språkrådet, sier han.
Begge to mener at dette er en jobb som kunne ha hevdet seg i Gullblyanten.
– Av jobbene som er publisert i bransjemediene den siste måneden, så topper denne på topp hos oss, sier Ølstad.
Ølstad og Gjersøe trekker og fram to andre jobber som har utmerket seg siste tiden, disse er begge fra sportens verden.
Den ene er hockeykampen mellom Vålerenga og Frisk Asker som ble spilt for tomme tribuner, som en påminnelse om hvor mange unge menns om kjemper alene med sin psykiske helse. Der er kreatørene Emil Hafslund og Anette Bellika Finnanger i Los & Co som har står bak filmen, som er laget for Mental Helse Ungdom.
– Jeg tror den treffer bra der den skal, nemlig hos unge menn. Det er to storklubber i norsk hockey og jeg tipper det er veldig mange som skulle ønske de fikk sett kampen, og så får de høre om den etterpå. Det synes jeg er godt tenkt, sier Gjersøe og fortsetter:
– Reklamefilen i seg selv blir litt uinteressant, men selve kampen gjør arbeidet interessant. du trenger bare lese overskriften om at det er spilt en hockeykamp som ingen har fått se, så blir man nysgjerrig, sier han.
Også TV 2s promo for Eliteserien blir trukket fram.
Ølstad liker at den viser at fotball er mer enn øl og guttastemning.
– Det gir meg som ser på fotball som voksne menn som løper etter en ball, som jeg synes er uinteressant, en liten forståelse at det er mye følelser og at det betyr noen ting. Og det er litt deilig å se de følelsene som ikke bare er hoiing. jeg synes det er mye hoiing i fotballreklame, det er jeg ikke så glad i, sier hun.
Basert på brif og innspill underveis fra TV 2 Sporten, er det konseptutviklerne Marius Hanstad og Tilde Andersen fra TV 2s Marketingavdeling som står bak idé og konsept og Tangrystan har stått for regi og produksjon av filmen.
– Det føles ekte. Det er ikke sånne klisjésupportere som man ofte ser i reklamer, for man drar på for mye. Det vitner om noen som forstår fotball. Det er et fint, solid stykke arbeid, sier Gjersøe.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no