Christian Søgaard, CEO i NoA Consulting.

– Alle merkevarer har en posisjon, men ikke alle posisjoner er gode

Christian Søgaard vil knuse flere myter om merkevarebygging.

Publisert

(Vika, Oslo): Ifølge Christian Søgaard, CEO i NoA Consulting, bygges lønnsomme merkevarer på fem viktige punkter:

  • En innsiktsbasert posisjon
  • Man står for noe som folk bryr seg om
  • Et helhetlig og distinkt visuelt uttrykk
  • Merkevaren levendegjøres gjennom produkter, opplevelser og kommunikasjon
  • Den forstås og eies av hele organisasjonen

Dette snakket Søgaard om på Veivalg 1-kurset, som arrangeres av Mediebyråforeningen og Kreativt Forum.

Noe han av og til hører er at merkevarer ikke har en bestemt posisjon i markedet. Dette rister Søgaard på hodet av.

– Alle merkevarer har en posisjon, men ikke alle posisjoner er bevisst, gode eller lønnsomme. Posisjonen din handler om hvordan du oppleves, og hva folk tenker om deg som merkevare. Det kan hende at du ikke er sikker på hvilken posisjon du har, men det betyr ikke at du ikke har en.

På Veivalg deltok nesten 40 personer, og mange av dem jobber med markedsføring i ulike byråer. Flere jobber med både store og små merkevarer som er avhengig av å ta en tydelig plass i markedet.

Også her er det noen merkevarer som går i en felle, ifølge Søgaard.

– Mange tenker at de må være så unike. «Konkurrentene våre tenker også på dette, så vi må finne på noe helt annerledes», tenker de. Men det er ikke et mål i seg selv å være annerledes. Målet er å være bedre, sa han.

Han har et ganske enkelt eksempel for å illustrere dette.

– Mange lager vaniljeis. Lager du Norges beste vaniljeis, selger du. Det kan være gøy å lage is med «bubblegum flavour», men det er det ingen som vil ha. Det er en klassisk misforståelse.

Søgaard snakket om samarbeid de har hatt med ulike kunder, som SAS og Aftenposten.

Han er også opptatt av at merkevarer skal tørre å ta et standpunkt. Det trenger ikke nødvendigvis å handle om veldig store og viktige saker.

– Mange merkevarer er livredde for å ta valg på hva og hvem de vil være, og da blir det hele en stor suppe. Noen prøver også å være kjent for mange ting på en gang. Det er mange ting det er fint å være kjent for, men prøv å dyrk og beskytt den rollen du har.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS