Ole Henrik og Trygve er GKs Dream team: Involvert i 13 av GKs 14 nominasjoner
– Vår styrke er at vi utfyller hverandre veldig godt, også ansvarsmessig.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er klart det er stas for oss to spesielt, men det aller første vi sjekket i går var antall GK-nominasjoner.
Det sier Trygve A. Tønnessen til KOM24. Sammen med Ole Henrik Stubberud er han nominert til Content Person of the Year i Content Marketing Awards.
Inkludert denne nominasjonen, er de med på hele 13 av Geelmuyden Kieses 14 nominasjoner til årets CMA.
– Deilig å få det bekreftet
– Man er jo alltid litt usikker etter et pandemiår og det har ikke vært arrangert like mye konkurranser og hvordan de jobbene måler seg opp mot andre. Ole Henrik og jeg har jo hatt kunder som har hatt bra aktivitet og gjort spennende ting gjennom dette året og. Så det var ikke sånn at vi ikke hadde håp, men det var deilig å få det bekreftet, sier Tønnessen.
Han sier de er glade for å bli nominert i Content Person of the Year også.
– Det var moro, for vi har ikke hatt en sånn nominasjon før, sier han.
Tønnesen og Stubberud har jobbet sammen som et team i Geelmuyden Kiese siden 2017, før det rakk de også så vidt å jobbe i samme selskap tilbake i 2006.
– Men to uker etter at jeg ble fast ansatt ble byrået lagt ned, sier Tønnesen og ler.
Siden da har de bare hatt sporadisk kontakt på bransjearrangement, men da Stubberud kom til GK i 2017 ble det enighet om at de skulle prøve å jobbe sammen som et team.
– Vi ble enige om at vi tar en speed date og en øl for å finne ut om vi skal prøve oss sammen. Det var helt supert. Noen ganger føler man at man kommer hjem. Det var fint med Trygve, jeg synes vi utfyller hver andre veldig godt, sier Stubberud.
Tønnessen er tekstforfatteren og Stubberud er AD-en.
– Utfyller hverandre godt
– Vår styrke er at vi utfyller hverandre veldig godt, også ansvarsmessig. Vi er ganske flinke sammen på å jobbe konseptuelt, men også strategisk, sier Stubberud.
Han sier at deres oppskrift er at de liker å blandes inn i prosessene tidlig, for han sier de er opptatt av det strategiske inputet. ikke for at de skal være de store strategene, men det er ofte ting som blir silt ut tidlig, hvor det kan finnes noen fine gullkorn.
– Vi liker å være ute og fiske i de tidlige prosessene. en del av brif-strategien vår er at vi jobber strategisk på det, sier han.
Han sier og at det er ikke alltid hva kundene vil si, men hva er det folk vil høre på som de må prøve å finne ut av.
– Vi må prøve å engasjere inn i det medietrykket som er, hva vil folk stoppe ved. Deri ligger litt av vår jobb på content, sier han.
Stubberud sier at de ikke nødvendigvis har hatt så fokus på eller respekt for contentbegrepet. De mener kreativ kommunikasjon har veldig mye av de samme bestanddelene uavhengig av hvilke medium du går inn i.
– Det må ha en stoppeffekt, sier han.
Tønnessen sier at man tilnærmer seg oppgaven likt om det er en utendørskampanje eller en treminutters film.
– Kanskje er det nøkkelen til at man har lyktes så godt i den CMA-konkurransen også da, fordi man har en litt annen tilnærming til det med innhold og content enn de tradisjonelle, rene contentmiljøene, sier han.
I 2020 stakk GK av med fire gull i CMA og året får sikret de seg fem gull. I år er det altså en rekke nye vinnersjanser.
Liker å konkurrere internasjonalt
– Man blir glad, men så er det en nominasjon. Man skal sutte litt på den karamellen, så er det ikke før det eventuelt blir noe mer før man skal juble skikkelig, understreker Stubberud.
– Hvilke av jobbene er dere mest fornøyde med?
– Er det nå man skal komme med sånne klisjeer om at man er aldri bedre enn sin siste jobb og sånn?, sier Tønnessen og ler.
– Om man skal trekke fram to ting med litt spenn da, så er jo Arbeidstilsynet en darlingkunde for meg som vi har fått gjort mye spennende med. DSB har vi laget mye fint for, men så er det en mer kommersiell kunde med samfunnsansvar, Yara. Den kunden er jeg glad og stolt over at man får jobbe med, sier han.
Selv om de jobber i en bransje som flommer over av priser og nominasjoner, sier de at CMA er en av konkurransene som GK satser på og som de er stolte over å bli nominert i. De peker på at dette er en av de få konkurransene internasjonalt som er rent på content.
– Det å få måle seg mot de største og rene contentmiljøene i Hongkong, Storbritannia, Sør-Afrika, USA og norske byråer som Hyper og Trigger. Det er gøy og viktig. Så selv om det ikke er den aller største konkurransen, så er det etter hvert en av de fire-fem konkurransene som GK satser ordentlig på, sier Stubberud.
– Utrolig mye bra som blir laget
I denne konkurransen er det helst mot utlandet de konkurrerer, men hva synes de om nivået hjemme i Norge?
– Jeg synes det er utrolig mye bra som blir laget, men det man ser er at man evner ikke til å gjøre det stort nok. Kampanjene forsvinner inn i det spissede formatet i SoMe rett inn i målgruppene, sier Stubberud.
De mener man må ta noen grep for å gå fra bra nok til fantastisk bra.
– Kanskje skal man lage færre, men bedre kampanjer. Klarer du heller å være litt sjeldnere på og bruker pengene til å utvikle kvalitet så vil det bidra til at man skiller seg litt mer positivt ut, sier han.