I midten: Slik ser reklame-bildene til den nye kleslinjen fra RBK ut. Denne gangen er det ikke spillerne som fronter produktene. Stian Ward Bugten til venstre og Charlotte Fische til høyre.

Rosenborg med utradisjonelt grep: – Tror ikke noen har tatt det så langt

Fotballklubben lanserte nylig en kleslinje som bryter med vanlig supporterutstyr.

Publisert Sist oppdatert

21. juni kom nyheten om at Rosenborg nå kommer med en ny kleslinje kalt «Unbranded».

Klærne har en minimalistisk stil, der bare omrisset til klubbens logo er å se.

– Veldig mye av fotball-merch følger ikke dagens prinsipper for bærekraft. Det er noe av det viktigste som ligger bak denne nye satsingen, sier Stian Ward Bugten, som er kreativ leder og partner i byrået Nonspace.

De har bidratt med utformingen av konseptet for de nye klærne, som er designet og produsert av Manufacture Oslo i Portugal.

Klærne skal holde lenger enn vanlige drakter og annet merch, og supporterne skal slippe å bli nødt til å kjøpe noe nytt på begynnelsen av hver sesong.

Rosenborg ønsker å være tidlig ute med å oppfylle nye EU-krav, som krever høyere kvalitet og at det blir enklere å spore hvor produktene kommer fra, opplyser Bugten.

Tilpasser seg

Men de har også andre mål med lanseringen. Neste generasjons fotballsupportere har et annet forhold til både sporten, identitet og klesstil generelt, mener han.

– Det er noe med å skape en ny tilhørighet blant mer kresne livsstiler. Unge mennesker følger ikke nødvendigvis fotball på samme måte som foreldrene sine. De identifiserer seg med andre typer merkevarer og aktiviteter, sier Bugten.

Han regner med at andre klubber vil følge etter og ta lignende grep. Og selv om Unbranded-kolleksjonen ikke vil slå an hos alle som følger RBK, tror de dette er et steg i riktig retning.

Samtidig har de nye klærne fått noe kritikk, blant annet på X. Enkelte mener de er for dyre.

– Rosenborg skal være for alle, men alt Rosenborg kommer med trenger ikke å være for alle. Ulike produkter passer for ulike folk. Jeg tror jeg har sett noe lignende før, men ikke noen som har tatt det så langt, sier han.

Store endringer

Charlotte Fische er daglig leder i Manufacture Oslo. De jobber også med forskning og innovasjonsprosjekter for tekstilbransjen for å møte EU sine nye krav, og de er delvis finansiert av statlig innovasjonsstøtte.

Fische mener at merch-klær generelt vil gå gjennom store endringer i årene som kommer.

– Mye av det som har blitt laget til nå har vært av forferdelig dårlig kvalitet, billig, og det har ikke alltid vært like lett å vite hvor det kommer fra. Nå endrer dette seg, og RBK er tidlig ute.

De har sittet i møter med klubben og tenkt ut designet på klærne sammen. I tillegg har de gjort det de kan for å ta i bruk ny teknologi, slik at hele produksjonsprosessen blir mer bærekraftig.

– De nye klærne skal passe til kvinner og menn, og de kan brukes i flere ulike settinger. Man kan kalle det subtil heiing, sier Fische.

Jobbet med merkevaren

Pernille Grut Sørlie er publikumsjef i Rosenborg. Hun skriver i en e-post at de har vært gjennom en omfattende prosess der de har jobbet med merkevaren til Rosenborg over en lengre periode.

– Denne kolleksjonen er en forlengelse av den nye merkevarestrategien vår «Alltid framover». Vi skal prøve nye ting og utfordre det etablerte. Et resultatet av dette er at vi har utviklet klessortimentet vårt og beveget oss ut i lifestyle-segmentet, skriver Sørlie.

Det er mye fashion i supporterkultur, legger hun til. RBK ønsket å skape en tidløs kolleksjon for den urbane supporteren, slik at plaggene kan brukes til hverdag og kamp i mange sesonger fremover.

– Kolleksjonen har fått mye oppmerksomhet! Den har skapt reaksjoner og diskusjoner, men overordnet har responsen på produktene vært veldig bra.

Prisnivået blir derimot høyere enn på andre produkter i RBK-butikken. En hettegenser koster for eksempel 1.917 kroner, mens en t-skjorte koster 990 kroner.

– Vi har vært veldig bevisste på at Unbranded skal ha en etisk produksjon, godt design og bestå av både material og søm av høy kvalitet. Dette resulterer i at prisene er noe høyere enn på det øvrige sortimentet vi har, men du finner Rosenborg-merch i alle prisklasser, skriver Sørlie.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS