
Sterk debut for influenserbyrå: – En 730.no-byråspinoff var et lurt valg
Med lavere provisjon, korte kontrakter og personlig oppfølging har 730 Agency fått fart på både byråinntektene og influenserstallen. – En slik solid start er motiverende for veien videre, sier daglig leder Yasmine Massfih.
730 Agency, som ble lansert høsten 2023, leverer nå sitt første hele regnskapsår.
Omsetningen endte i 2024 på 2,7 millioner kroner, opp fra 414.000 kroner året før.
Byråinntekten endte på 1,05 millioner kroner i 2024, opp fra i overkant av 330.000 kroner.
Driftsresultatet ble på 413.079 kroner, mens årsresultatet etter skatt endte på 312.536 kroner, viser regnskapet.
– Hektisk, spennende og veldig gøy. En slik solid start er motiverende for veien videre, og bekrefter at en 730.no-byråspinoff var et lurt valg, sier daglig leder Yasmine Massfih til KOM24.
Tar mindre cut
730 Agency er etablert av Gisle G. Stokland og Yasmine Massfih, som en kommersiell satsing knyttet til mediehuset 730.no.
– 730.no har siden 2008 blitt et av de sterkeste brandene innen medier som satser på unge og unge voksne i Norge, så 730 Agency har fått god drahjelp fra storebror. Vi blir kontaktet av flere influensere hver uke, men har valgt å holde oss til en liten gjeng nå i starten. På denne måten har vi god tid til hver profil og har bygget tillit og vennskap, sier Massfih.

Allerede kort tid etter oppstart fortalte de til KOM24 at de opplevde stor pågang fra influensere som ønsket seg nytt management – ofte etter misnøye med tidligere byråer.
Flere av dem skal ha følt seg oversett og som en del av en portefølje, fremfor å bli fulgt opp individuelt.
– Vi registrerer at mange content creators går fra store management til mindre byråer á la 730 Agency, som er med direkte hands-on og som ikke minst tar en mye mindre cut enn mange av de store byråene, forteller Massfih.
Korte kontrakter med kjapp exit har fungert godt, og dette er noe byrået skal fortsette med.
– Vi vil ikke jobbe med noen som ikke vil jobbe med oss. Men så langt har det kun vært god stemning, og alle våre profiler utenom én har vært med siden 730 Agency startet.
Influenser-stallen deres består nå av Izabella Løvstad, Seline Pettersen, Nora Gartland, Clara Brox, Isabelle Eberdean og Hafsa Muhi.
– Alle våre profiler er like viktige, på forskjellige måter, til tross for variasjonen på rekkevidden på deres plattformer. Det er imponerende hvor mye vi får til sammen med de mindre profilene. Våre content creators er alle ulike og unike, og det ser ut som 730 Agency har fått en profilmiks som fungerer godt.
Vokser videre
Planen for 2025 er å signere tre nye profiler og utvide staben med én selger på heltid.
– 730 Agency og 730.no har hatt suksess med eventer og vi kommer til å satse mer i dette markedet, sier Massfih.
Hun forteller at 730 Agency tydelig har blitt mer kjent i bransjen – både i Norge og utlandet.
– Vi har hatt suksess med en rekke større kampanjer fra flere globale brand både når det kommmer til distribusjon og gjennomføring, og de vender dermed tilbake til oss. I tillegg legger andre ressurrsterke aktører merke til våre kommersielle samarbeid og tar kontakt.
Det er vanskelig å velge favoritter blant kundeprosjekter, men Massfih forteller at det er stor stas når de får til kampanjer med globale brands som ennå ikke har jobbet kommersielt med norske aktører.