F.v. Sebastian Otterhals og Bendik Thun i Geelmuyden Kiese, skal kjempe om norsk PR-seier i Young Lions.

GK-duoen er forberedt på mye kaffe og lite søvn i Cannes

Sebastian Otterhals og Bendik Thun er Norges Young Lions i PR.

Publisert Sist oppdatert

Mandag kom Sebastian Otterhals og Bendik Thun til den franske rivieraen for å konkurrere i det som er juniormesterskapet for Cannes Lions. Det eneste kriteriet for å delta i Young Lions, er at begge på teamet må være 30 år eller yngre.

I år er det seks ulike Young Lions-team som skal konkurrere på vegne av Norge. Otterhals og Thun, som til daglig jobber i Geelmuyden Kiese, vant den norske finalen, og får derfor representere Norge i Frankrike. 

– Det ble feiring og jubel på kontoret da vi vant den norske konkurransen. I GK er vi opptatt av kreativitet i alle ledd, og da er det morsomt at vi som til daglig jobber med myndighetskontakt får prøve oss i «VM», sier GK-duoen til KOM24.

Har tro på seier

Begge gleder seg til å teste nivået mot bransjefolk fra andre land. 

– Vi har begge greit med konkurranseinstinkt – og vi har planer om å sparke fra oss, lover duoen.

Begge har troen på norsk seier.

Tirsdag kveld skal Thun og Otterhals, forsøke å lage et gull-konsept.

– Vi fokuserer egentlig kun på oss selv og egne forberedelser, men vi har troen på seier til Norge. Nå som vi først skal delta må vi gi jernet.

Dette er første gang de har vunnet Young Lions og første gang de er til stede på festivalen. Allerede tirsdag kveld får de oppgaven som må løses i løpet av det neste døgnet. Torsdag skal de presentere besvarelsen foran en jury bestående av unge og erfarne folk fra hele verden med bakgrunn fra PR.

– Det blir 24 timer hvor vi må kaste ut masse ideer, forsøke å stikke hull på dem, og så lage et konsept som er gull verdig. Det kommer rett og slett til å bli mye kaffe og lite søvn.

Tror Norge stiller sterkere neste år

Selv om mye av oppholdet går med til konkurransen, har duoen mye annet de ønsker å oppleve.

– Vi må få med oss fotballegenden Cesc Fàbregas, også hadde det vært gøy å se markedssjefen i Apple. I tillegg har vi håp om at noen i Spotify leser KOM24, og har lyst til å gi oss billetter til arrangementene sine. Selv om vi kommer til å vie mye av tiden til konkurransen, skal vi nok klare å kose oss – og det blir nok ikke vanskelig i en by som Cannes.

– Er det noe dere gruer dere til?

– Solbrenthet og lite søvn. Men det skal vi klare å stå i!

Som KOM24 har skrevet tidligere er det færre norske bidrag i år sammenlignet med i fjor, og færre norske byråfolk som drar nedover til Frankrike. I tillegg er den norske festen avlyst grunnet et vanskelig marked og stram økonomi. Det synes Otterhals og Thun er synd.

– Det norske markedet er lite, og det er viktig at vi følger med på hva som skjer i resten av verden. Men vi er optimister og har troen på at Norge stiller sterkere igjen allerede neste år. 

Young Lions PR arrangeres av foreningen Abelia og koordineres og representeres av CAPA kinoreklame i Norge.

Powered by Labrador CMS