Cannes Lions er i gang: Her er alle de norske på shortlist første dag
Fem norske byrå sikret seg nominasjoner på dag en.
Den 70. utgaven av Cannes Lions braker løs på mandag med sin første prisutdeling, noe som betyr at shortlistene er klare dagen før.
Og selv om det er meldt om færre norske bidrag i år, færre nordmenn i Cannes, færre fester og generelt mer laber stemning i bransjen er det også på dag en flere norske nominasjoner.
I klassen Print and publishing har TRY Reklame sikret seg flere shortlist-plasser.
I klassen A02 (Consumer Goods) har TRY hele fire nominasjoner for deres jobb for IKEA. Det er The death collection, The divorce collection, The priorities collection og The pandemic collection som sikrer dem nominasjoner her.
De har også en nominasjon i B01 (Commercial Publications) for IKEAs navnekatalog.
I D04 (Social Behaviour) sikrer TRY seg to nye nominasjoner for navnekatalogen og The Life Collection 2022.
The Life Collection sikrer dem også en nominasjon i D07 (Corporate Purpose & Social Responsibility)
I klassen PR har Publicis Kitchen sikret seg en nominasjon for deres Dumpster Deli i kategorien F06 (Breakthrough on a Budget). Samme kategori, men i klassen Outdoor sikrer dem nok en nominasjon.
TRY får også en nominasjon i klassen Outdoor i kategorien F07 (Corporate Purpose & Social Responsibility).
I klassen Media er det flere norske nominasjoner.
I A07 (Media / Entertainment) har Anorak sikret seg en nominasjon for deres jobb for Kaizers Orchestra sammen med Sesong 1, mens Fontenehus og Anorak sikret seg en nominasjon i D05 (Breakthrough on a Budget).
Men det stopper ikke her. I klassen Industry Craft sikrer TRY seg nok en nominasjon for IKEAs navnekatalog i E03 (Print & Publishing).
I klassen Entertainment Lions for Gaming har Nord DDB sikret seg hele tre nominasjoner for deres Urban Miner-kampanje for Elkjøp. Det er i kategoriene A01 (Audio-visual Content), D01 (Brand Partnerships, Sponsorships & Collaborations) og E04 (Social Behaviour & Cultural Insight).
Den fjerde nominasjonen til Nord DDB kommer i klassen Direct hvor de er nominert i kategorien F07 (Corporate Purpose & Social Responsibility).
Her har også Publicis Kitchen sikret seg en nominasjon, denne gangen i F06 (Breakthrough on a Budget).
I klassen Design er det også norske nominasjoner, her har ANTI sikret seg en shortlist-plass for deres jobb for Forskningsrådet i kategorien A02 (Rebrand / Refresh of an Existing Brand).
Til sist er det klassen Film Craft hvor vi også finner en norsk nominasjon.
Her er det Anorak og Amnesty International som har sikret seg en nominasjon for deres Land of the unfree i kategorien A07 (Use of Licensed / Adapted Music).