Adrien Bjørnskau, byråleder i Dentsu X, på Green Camp.

Presenterte nye tall om bærekraft: – Folk stiller høyere krav

Adrien Bjørnskau i Dentsu X sier de har mye innsikt om forbrukerne, og at flere og flere bryr seg om bærekraft.

Publisert

(CARLS, OSLO): «Kommunikasjonskraft» var tittelen på innslaget til Adrien Bjørnskau og Camilla Gåre på Green Camp.

Bjørnskau, som er byråleder i Dentsu X, presenterte noen tall fra Mediebyråforeningens egne undersøkelse om forbrukerne og kundene til byråene.

– Vi som mediebyrå har ganske mye innsikt i hvordan forbrukere oppfører seg. Denne kunnskapen bruker vi til å rådgi kundene våre om hvordan de skal nå ut med sin kommunikasjon, sa Bjørnskau fra scenen.

Totalt endte omsetningen som går gjennom mediebyråene på 9,9 milliarder i 2024, ifølge det siste Mediebarometeret.

Delte meninger

67 prosent av norske reklamekjøpere mener for eksempel at bærekraft er en viktig del av hverdagen. Bare fem prosent av dem mener at det ikke er viktig.

Til sammenligning mener 37 prosent av befolkningen for øvrig at bærekraft er en viktig del av hverdagen. 34 prosent svarte «verken/eller».

I undersøkelsen har de delt opp forbrukerne i tre kategorier. Den snusfornuftige, aktivistene, skrytepavene og de bekymrede.

– Den grønne forbrukeren er naturligvis mer opptatt av bærekraft enn den jevne befolkningen. Men de aller fleste ser at det trengs noen livsstilsendringer, sa Bjørnskau.

For endringsviljen er på topp, viser undersøkelsen. 76 prosent av reklamekjøpere i Norge sier de er villige til å endre atferd for å bli mer bærekraftige. 64 prosent er villig til å gi avkall på materielle goder for å leve mer bærekraftig.

– Samtidig er det sånn at folk stiller høyere krav til regjeringen, virksomhetene og selskapene enn til seg selv, sa Bjørnskau.

Han nevnte også at de i Dentsu har en egen klimakalkulator, som gjør at de kan planlegge jobben de gjør ut fra avtrykket det vil gi.

Jobber bredt

– Bærekraft er ikke lenger en prioritet, det er en forutsetning. Vi må jobbe med dette på flere nivåer enn tidligere. Vi ser at det mediebyråene jobber med, påvirkes av samfunnet ellers, klimasituasjonen og økonomien, sa Camilla Gåre.

Hun er leder for Mediebyråforeningen, som Dentsu er medlem av. Internt i foreningen har de et samarbeid som involverer flere byråer, og målet deres er å bidra til en «bærekraftig og fremtidsrettet utvikling av bransjen», heter det.

– Nå jobber vi mye med å finne ut akkurat hvor vi skal sette inn støtet i 2025 og 2026, sa Gåre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS