Matilda Djerfs krisehåndtering fungerer ikke, mener svenske Resumés sjefredaktør Yasmine Winberg.

Raser over influenserens krisehåndtering: 
– Viser mangel på respekt

Krisehåndteringen til Matilda Djerf og hennes selskap, Djerf Avenue, får kraftig kritikk i en kommentar publisert av Resumés sjefredaktør, Yasmine Winberg.

Publisert

Winberg skriver at håndteringen oppfattes som uekte og har bidratt til å forverre situasjonen, fremfor å dempe kritikken.

Ifølge Resumé har krisen, som ble utløst av Aftonbladets avsløring av arbeidsmiljøproblemer i Djerf Avenue, skapt en storm av reaksjoner i sosiale medier.

Følgere og kunder uttrykker både sinne og skuffelse, og flere oppfordrer til boikott. Kritikken retter seg mot det som oppleves som et gap mellom Djerfs budskap om inkludering og de konkrete anklagene om dårlig ledelse og diskriminering i selskapet.

For sen og svak respons

Resumé bemerker at Djerf Avenue ventet til sent fredag ettermiddag – mer enn et døgn etter Aftonbladets publisering – før de adresserte kritikken i sosiale medier.

Responsen, som i stor grad gjentok det Djerf tidligere hadde uttalt til Aftonbladet, ble ikke delt som et nytt innlegg eller en historie. I stedet ble den lagt ut som en fast kommentar under det siste Instagram-innlegget, som ikke var relatert til avsløringene.

Denne strategien, skriver Winberg, kan ha vært ment for å minimere oppmerksomheten rundt kritikken blant følgere som ikke var kjent med saken. Men i stedet ble dette oppfattet som et forsøk på å feie problemene under teppet.

– Her har vi en makthaver med millioner av følgere (3,1 på Instagram, 1,6 på TikTok) som har tjent store summer på forbrukertillit og som ikke engang mener at kritikken er verdt å ta så alvorlig at den fortjener et eget innlegg. Det viser mangel på respekt for både følgere og forbrukere, skriver sjefredaktøren.

Tillitsbrudd med følgerne

Resumé peker også på at Djef Avenue, med en omsetning på 337,6 millioner svenske kroner i 2023, har bygget suksessen på tilliten fra sine kunder. 

Å ikke gi kritikken den oppmerksomheten den fortjener, understreker ifølge Winberg en større utfordring: en leder som ikke tar ansvar for åpenheten og ærligheten forbrukerne forventer.

Avslutningsvis mener Winberg at selskapet må finne en mer troverdig måte å håndtere krisen på hvis de ønsker å gjenopprette tillit blant både følgere og kunder. 

– Inntil Matilda Djerf finner en måte å gjøre det på, vil det være is på både Djerf Avenues kjøpsknapp og i selskapets og hennes egne kanaler, avslutter hun. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS