Dette er de tre viktigste trendene nå
Vi går inn i en verden med større usikkerhet. Da bør du hive deg på disse trendene, mener eksperten.
(Grieghallen): – For ti år siden var bærekraft noe alle snakket om men budskapet var jo ikke så inspirerende akkurat. Da var budskapet stopp med det du driver på med. Det er jo ikke lett så å gjøre.
Det sier Stefan Hyttfors.
Svensken var tirsdag i Bergen for å snakke på Volumkonferansen, som blir arrangert av Agenda Vestlandet, som er en del av Sparebanken Vest.
Volumkonferansen når de som jobber innen design, entreprenørskap, teknologi og markedsføring.
Hyttfors var i Bergen for å snakke om hvilke tre trender som gjelder nå.
Og den grønne revolusjonen var det første han tok opp.
Han sier at det som er nytt nå sammenlignet med for ti år siden er at ledere ikke snakker om det som et framtidig problem, men at det er muligheter også.
– Det handler om penger og penger, sier han.
Den ene siden av penger er at kostnadene for å ikke agere stiger for mye, som en konsekvens at klimaendringene vi opplever.
Den andre siden av penger er mulighetene for inntekter.
– Framtiden handler om de merkevarer som ser at man kan lage nye modeller og posisjonere seg versus de som tenker kompensasjon og tenker at vi planter noe tre eller noe, sier han og kaller det compensators versus inovators.
Deretter snakket han om endringene som skjer på det globale nivået og viser til at det handler ikke lenger om en verden der vi inngår avtaler med andre land for å kjøpe varer fra dem.
Han sier vi går fra en unipolarverden til multipolar verden der flere vil være supermakt.
Det betyr at man må stille seg spørsmålet om hvordan man bygger allianser.
– Globaliseringen kommer til å endre seg fra lavprisjakt til strategiske allianser. Dette kommer til å påvirke alle som jobber med teknologi, for hvem eier dataene dine?, spør han.
Han mener det kommer til å bli et skille mellom de som fortsatt leter etter lave priser til de som skjønner at det er et skifte på gang.
Den siste endringen han ser på er at det skjer store endringer innen teknologien.
– Vi har gått fra en verden med store maskiner der få har tilgang, til en verden med små datamaskiner som alle har tilgang til, sier han.
En konsekvens av det er at den digitale revolusjon gjør at alle har tilgang til informasjon, men så er vi ikke så gode til å analysere data.
– Derfor trenger vi hjelp til å prosessere dataen, der kommer KI inn, sier Hyttfors.
Han peker på at data er fantastisk på å finne mønster og vi mennesker klarer ikke å prosessere all data der ute.
I tillegg sier han at vi snart går fra LLM, large language models, til LAM, large action models. der vi får dataens hjelp til å skjønne mer.
– Vi går inn i en tid der data gir oss all informasjon vi ikke visste vi ville ha, mener han.
Hyttfors sier at alle de 900 som er i salen om fem år kommer til å ha tilgang til kunnskap ingen andre i verden har hatt tilgang til.
– Det eneste vi kan konkurrere med er følelsene. Og med den usikkerheten vi går inn i er det klart at folk kommer til å lete etter følelsen av følelse og tillit, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no