Alex Jenkins og Katrina Stirton-Dodd fra Contagious.

Cannes Lions:

Ekspertene tittet inn i krystallkula: – Slik blir du en vinner i 2029

Katrina Stirton-Dodd og Alex Jenkins hadde mange spådommer for markedsføring i årene som kommer.

Publisert

(Cannes): Under Cannes Lions var Katrina Stirton-Dodd og Alex Jenkins fra Contagious på scenen for å fortelle om de viktigste trendene som vil gjøre deg til en vinner innen markedsføring i år 2029.

– Unge i dag ser ikke på lineær TV, de er på sosiale medier. Og for å vinne innen markedsføring, må du rett og slett vinne internett. Helst hver dag, sa Stirton-Dodd med en noe humoristisk tone.

Hun mener markedsførere må satse alt de kan på sosiale kanaler. Men det kommer en kostnad med det.

– Det er de ledende kanalene for annonsering, og de vil bare bli enda mer ledende i framtiden. Det betyr også at det vil bli enda dyrere. Så har du ikke pengene, kan det selvfølgelig være vanskelig å vinne internett, la hun til.

KI

Ingen framtidsrettede foredrag i dag kommer uten å være innom temaet kunstig intelligens.

Stirton-Dodd og Jenkins viste til Contagious sin egen statistikk fra i år, som viser at det fremdeles er svært få i bransjen som bruker KI aktivt i sin jobbhverdag.

Kun 6,8 prosent oppgir at de bruker de nye verktøyene regelmessig. 46,6 prosent har aldri prøvd det i det hele tatt, mens 46,6 prosent sier at de har brukt det noen ganger her og der.

– Vår research viser at rundt 40 prosent av ansatte må læres opp på nytt på grunn av de store endringene som kommer nå. Ut fra denne statistikken er ikke det tilfellet, sa Jenkins.

Smart pengebruk

Men både når det gjelder KI og markedsføring i sosiale medier, finnes det noen fallgruver. Og det er ulike måter å bli en vinner på, understreket Stirton-Dodd.

– Coca-Cola og Nike vil for eksempel ikke alltid ha samme oppskrift på hvordan de skal vinne fram, sa hun.

Jenkins mener derimot at de aller fleste bør tenke på noen grunnleggende føringer for sin strategi.

– Det å kaste masse penger på annonsering i sosiale medier, er ikke nødvendigvis effektivt. Bare halvparten av trafikken på internett kommer fra mennesker, resten er bots. Og det er jo mennesker man vil treffe.

Når det gjelder KI, kom han med noen eksempler på maskiner som ikke fungerer helt som de skal. Publikum bidro også med litt latter da Jenkins viste en video av en robot som forsøkte å samle opp rød gugge fra bakken, uten å lykkes.

– Noen av dere synes kanskje synd på den. Det skal dere ikke gjøre. Bruk for all del KI, men ikke bli forelsket i det!, avsluttet han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS