Caroline Riis er glad for sin tredje løve på tre år. Partneren Eirik Sørensen var på vei til Cannes da nyheten ble kjent.

Caroline Riis og Eirik Sørensen sikret TRY sin tredje løve på rad

TRY sikrer seg sin 37. løve på 2000-tallet. 

Publisert

– Jeg kan ikke være annet enn ekstremt fornøyd med det. Tre løver på tre år i samme kategori er jo helt drøyt gøy. Det er en veldig deilig start på Cannes-uka.

Det sier en jublende glad Caroline Riis til KOM24.

Mandag ble det klart at TRY var det eneste norske byrået som sikret seg en løve fra Cannes da de stakk av med en bronseløve i kategorien Print & Publishing for deres jobb for IKEA, Livet er ikke en IKEA-katalog.

– Dette skal megafeires!

Dette er altså tredje året på rad Riis og Sørensen drar hjem med en løve fra Cannes.

Det lover hun skal feires.

– Det skal megafeires! Du ser hvor hardt det er, og jeg merket i juryrommet hvor hardt det er nå. Så dette er helt vilt bra, uansett hva man har vunnet tidligere, sier hun.

Da KOM24 snakker med Riis er ikke Sørensen enda kommet ned til Cannes og begynt på feiringen.

Det blir i år delt ut markant færre løver i denne kategorien enn tidligere år. Det er og sendt inn færre bidrag. 

I år var det 734 bidrag som kjempet om å vinne med seg en av de 21 løvene som ble delt ut.

Kampanjen som sikret seg en bronseløve vekket stor oppmerksomhet i fjor høst da VG skrev en sak på reaksjonene kampanjen vekket og det førte og til at IKEA trakk kampanjen.

Nå er den altså kåret til en av verdens beste.

– Kan tøye grensene litt mer

John Raúl Forero

– Det å få en av verdens største merkevarer til å vise spy på TV og i print, er jo det et stort steg for en merkevare å ta og du ser jo det i globalt arbeid fra IKEA at det er ikke lett å være modig når du er en stor merkevare. Men vi har jo hatt IKEA Norge på vår side fra start og de er jo modige, sier Riis til KOM24.

Hun sier at det kan ha noe med den luksusen man har med å være fra et lite marked.

– Da kan du kanskje tøye grensene litt mer og når du da har en kunde som er helt med og skjønner hvorfor man gjør det, at man er jo ikke kvalm for å være kvalm, så kan vi ikke si det har vært krevende for det har vært en myk og fin prosess. Så selv med en liten VG-overskrift med spy-hatere, så føler vi det har vært en veldig fin kampanje å gå ut med, sier hun.

TRY Reklame-sjef Kjetil Try, er naturligvis glad for at byrået sikrer seg sin 37. løve siden 2005.

– Vinner du løver i Cannes er du home free. Det er så trangt det nåløyet og forskjellen på å ikke vinne er så stor. Det er målet og nå har vi oppnådd det. Det som kommer etter det er bonus, sier han.

– Hva har du å si om kreatørparet Riis og Sørensen som vinner for tredje året på rad?

– Det er åpenbart at det er veldig gode. Det er derfor de jobber i TRY, sier han og ler.

Juryleder John Raúl Forero fra DDB Columbia skryter særlig av innsiktsarbeidet som ligger bak kampanjen.

Dette manglet den for å nå opp

– Det er så opplagt, men ingen har gjort det før. Og det vi likte i juryrommet var at IKEA gjenoppfinner seg selv igjen. De viser det ekte med mennesket, men og på en fin måte sine produkter., sier han og sier at det var et godt håndverk.

Det var likevel ikke aktuelt å gi dem mer enn en bronse, for han er klar på at de som fikk sølv og gull var sterkere kampanjer. 

– Hva manglet den for å få sølv?

– Jeg tror at det som går imot jobben er casevideoene. Den hjelper den ikke, sier han.

– Hvorfor?

– Folk er ikke så glad i å se jenter kaste opp og casevideoen løfter ikke print-annonsen. Andre videoer gjør det for andre kampanjer, men her tar den printannonsen litt ned, mener han.

I juryrommet hadde de satt seg fire krav for at en kampanje skulle nå helt til topps. De måtte treffe på modighet, historiefortelling, opplevelse gjennom teknologi og ikonisk kvalitet.

Forero sier at IKEA-kampanjen fra TRY traff på modighet.

– For de viser det virkelige livet på en god måte. Jeg likte og den gode innsiktsjobben, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS