AI tar jobben til annonseselgere
Blant de 30 000 annonseselgerne har bekymringene vokst.
Google planlegger å omstrukturere sin annonsesalgsenhet ved å implementere kunstig intelligens for oppgaver som automatisk generering av søkeord, opprettelse av overskrifter og bilder.
Det skriver Resumé og viser til Campaign.
I mai i fjor kunngjorde Google at «en ny æra av AI-annonsering er på vei» og introduserte det det kalte «en samtaleopplevelse designet for å akselerere annonsekampanjer og forenkle søkeopplevelsen».
Selv om bekymringer har vokst blant de 30 000 annonseselgerne, ble det ikke klart under det interne møtet rett før jul om omstruktureringen ville føre til ytterligere kutt etter de 12 000 ansatte som ble sagt opp i fjor, det største kuttet i Googles historie.
Den gang sa administrerende direktør Sundar Pichai at beslutningen var et vanskelig, men nødvendig skritt, og understreket at uten permitteringene ville Google ha stått overfor store utfordringer med å tilpasse seg «det skiftende landskapet».