
Anorak-prosjekt får internasjonal oppmerksomhet: – Har levd sitt eget liv
Anorak, Eidsiva og fotballklubben HamKam har laget en fotballtrener basert på kunstig intelligens. Nå er det blitt omtalt i flere internasjonale medier.
– Helt ærlig så trodde vi at dette kom til å få mye oppmerksomhet. Men det tok litt lenger tid enn vi så for oss, sier Jens-Petter Aarhus til KOM24.
Han er kreativ leder i Anorak, som har HamKam som kunde. Energi- og teknologikonsernet Eidsiva er Hamar-klubbens sponsor, og det er sånn dette samarbeidet har kommet i stand.
Tapte stort
I januar testet andrelaget til HamKam ut KI-treneren i en kamp mot Nes, og tapte 1-6.
Underveis i kampen ble det gjort mange rare valg fra sidelinjen, og det hele ble til en kort og humoristisk film der budskapet var at også fotballtrenere trenger menneskelige egenskaper.
– Eidsiva har en ambisjon om å utvikle teknologi som er på lag med folk og menneskets premisser. Derfor hadde vi lyst til å finne på noe sammen som var relevant for dem, sier Aarhus.
Før helgen lagde britiske Daily Star en artikkel der de brukte KI-treneren til å sette opp laget til Manchester United mot Everton. De rødkledde har slitt denne sesongen, med flere dårlige resultater.
– Kampanjen er jo fra januar, men det har blitt plukka opp litt etter hvert og har levd sitt eget liv. Tyske medier, som Bild og RTL, har også omtalt det, i tillegg til Soccerbible og Talksport, sier Aarhus.
Han sier at det fra Anoraks side har vært et morsomt prosjekt, og at de ikke til hverdags jobber med kampanjer for en fotballklubb fra innlandet.
- Et utrolig spennende prosjekt å jobbe på. Og moro at det skaper så mye oppmerksomhet. Men det aller viktigste er jo at Hamkam kommer frem som en fremoverlent Fotballklubb. Og at Eidsiva får frem sitt fokus på teknologi på lag med mennesker. Og det synes jeg vi har lykkes med på en annerledes og kul måte, sier Aarhus.
– Veldig gøy
Martin Hoff Pedersen jobber som senior kommunikasjonsrådgiver i Eidsiva. Som Liverpool-supporter, innrømmer han at det var litt ekstra morsomt å se at Daily Star brukte KI-treneren til å rådgi et vaklende United-lag.
– Klart det er gøy. Vi har hatt et tett samarbeid med HamKam i flere år, og det er kult at kampanjen er med å sette klubben på det internasjonale fotballkartet, sier Pedersen.
Eidsivas hovedkontor er i Hamar. Logoen deres har vært å se på HamKam-draktene i flere sesonger.
– Vi har prøvd å holde oversikten over hvor dette har blitt omtalt, men det er ikke lett. Vi får med oss de største og mest kjente mediene, men den har også vært i media i Belarus og Tyrkia, sier Pedersen.
Det foreligger ingen konkret plan om hvordan de skal ta prosjektet videre akkurat nå.
– Det er gøy at et slikt «stunt» går sin seiersgang i utlandet. Men akkurat nå har vi ikke planer om å lage noe mer knyttet til dette.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no