TechMarketing fyller fem år: Bytter styreleder
Besvarer et udekket behov for å dele praktisk kunnskap blant teknologi-markedsførere.
Under TechMarketings nettverkstreff i Oslo torsdag 31. august, samlet rekordmange B2B Tech-markedsførere for å lære og sparre om AI.
– I vår målgruppe er AI en mulighet som fort kan bli til en trussel, Det sier CMO Camilla Bakjord i Cegal, som er blant nettverkets opprinnelige initiativtakere.
Ny styreleder
Sommeren 2018 snakket et knippe ansatte i markeds- og kommunikasjonsavdelinger i norske teknologiselskaper sammen om hvordan de kunne la seg inspirere og lære mer om faget sitt.
Resultatet ble TechMarketing, som i disse dager fyller fem år og har ny styreleder.
– Det er med ydmykhet og stolthet jeg tar over styrevervet. Teknologiens muligheter gir en spennende tid for markedsførere, og kravene som settes til oss blir stadig høyere. Sånn skal det også være, for potensialet B2B-markedsføring har, til å være en kritisk vekstfaktor i bedriften, er enorm, sier Bettina Berntsen, som til daglig leder markeds- og kommunikasjonsavdelingen i FotoWare-gruppen.
Berntsen understreker viktigheten av å tilby medlemmene en møteplass for å utveksle praktisk kunnskap og erfaringer. Vi må lære av hverandre, sammen kan vi bli bedre.
Omfavner AI
– De som raskt omfavner nye verktøy, kan oppnå resultater som vi tidligere nærmest i går tenkte ikke var mulig, uttrykker Bakjord.
Hun legger vekt på hvordan AI kan transformere innholdsproduksjon og markedsføring, og dermed gi mulighet for raskere levering av relevant innhold.
– Snarere enn å investere betydelig tid og ressurser i videoproduksjon, kan du enkelt formidle dine ønsker til en AI-robot og se resultatet komme ut på den andre siden.
Bakjord understreker også AI's rolle i søkemotoroptimalisering, som er avgjørende for å bli funnet av potensielle kunder i dagens digitale verden.
– Som de sier, den beste skjuleplassen for en død kropp er på side to på Google.
– Hvis man skal være med fremover må man komme på side en, der kan AI hjelpe oss med analyse, optimalisering, for eksempel på søkeord, annonsetekster, geografiske områder, og når annonsene bør vises. På denne måten vil også prisene kunne optimaliseres, som kostnad per klikk, legger hun til.
Et «kjærlighetsbarn» i kontinuerlig vekst
– TechMarketing er et kjærlighetsbarn. Hele verdigrunnlaget er basert på at jeg var i ny krevende jobb og hadde et desperat behov etter kollegaer innen B2B å sparre med. Jeg kontaktet de jeg kjente som dyktige markedsførere innen tech, sier CMO Cathrine Golf i Ticketco, som var initiativtaker og den første styrelederen i nettverket.
– Jeg sa: «Jeg finner ikke relevant informasjon, skal vi starte et nettverk?» Svaret var ja, sånn ble TeckMarketing til. Jeg søkte hjelp, og det har utviklet seg til å bli kjerneprinsippet: her spør vi og vi hjelper hverandre, fortsetter hun.
Golf sier at hun er stolt over hva nettverket har skapt på bare fem år.
Nettverket og aktivitetsnivået har vært i kontinuerlig vekst. Rundt fire ganger i året arrangeres nettverkstreff, som inneholder foredrag fra ledere og eksperter, ispedd diskusjoner og relasjonsbygging.
– Vi utvikler oss basert på innsikt i det som virkelig betyr noe for B2B markedsførere, avslutter hun.