Øivind Eide, daglig leder i Well Told, legger seg flat etter kritikken mot byråets LinkedIn-innlegg på kvinnedagen.

Legger seg flate etter kvinnedagsinnlegg:
– Kan ikke forsvare det

Tre menn, ingen kvinnelige ansatte – men fem KI-genererte «kolleger». Da Well Told gratulerte de kunstige kvinnene sine med kvinnedagen, ble det kalt både «umusikalsk» og «helt feil signaler». Nå beklager byrået.

Publisert

– Den posten var en tabbe. Det kan jeg si med en gang. Det var ikke gjennomtenkt, sier daglig leder Øivind Eide til KOM24.

Sammen med de tidligere Schjærven-kollegene Espen Skrolsvik og Bruno Kvae, lanserte ringrevene det nye byrået Well Told i fjor høst.

På papiret er de tre mennene eneste ansatte, men byrået har også skapt fem KI-baserte «kolleger» med navn som «Iris Insight», «Vera Visio» og «Mia Media».

– Umusikalsk 

Den 8. mars publiserte byrået et innlegg på LinkedIn der de gratulerte de KI-genererte kvinnene «Iris, Mia og Vera» med kvinnedagen. Det falt ikke i god jord. 

Trine Sirnes reagerte kraftig på Well Told sitt LinkedIn-innlegg og kalte det «umusikalsk». Kort tid etter slettet byrået innlegget.

– Er ikke dette byrået litt ... «50-årene hilser»? Et byrå kun med modne menn, som markedsfører seg med kvinnelige ansatte laget med AI, alle selvfølgelig perfekte, og i riktig alder. Mulig jeg har misforstått noe – håper det, skrev Trine Sirnes i Facebook-gruppen «Unge lovende kulturkvinnenettverk».

Sirnes, som driver kommunikasjonsbyrået Sirnes Tekst&Foto, reagerte både på selve innlegget og hvordan Well Told fremstiller seg selv.

– Dette er et byrå drevet av tre menn uten kvinnelige ansatte. At de velger å skape kunstige kvinner og bruke dem til å promotere seg selv, sender helt feil signaler, sier hun til KOM24.

På LinkedIn kalte hun innlegget «umusikalsk».

– Dette er vel ikke måten å feire hva generasjoner av kvinner har fått til for kvinners rettigheter i arbeidslivet, skrev hun.

Kort tid etter ble innlegget fjernet.

– Vi slettet det med en gang. Det var en uttenkt post. Jeg kan ikke forsvare det på noen måte, og vi legger oss flate. Vi skal tenke mer over slike ting i fremtiden, sier Eide.

Han avviser at slettingen var et forsøk på å unngå kritikk.

– Posten lå ute i en time eller to. Det kom en kommentar, men vi hadde ikke tid til å svare før vi selv så at dette var feil. Da tenkte vi bare at det ikke var noen vits i å ha den ute. Så det var dårlig kommunikasjon fra vår side, rett og slett, fortsetter Eide.

«Prøver» å få inn kvinner

Eide benytter anledningen til å fortelle at Well Told er opptatt av problemstillinger knyttet til «KI, kvinner og bias».

– Dette er et kjempeviktig tema. Vi har blant annet jobbet med å etablere et «AI Advisory Board», hvor jeg tidligere har hatt tre menn. Jeg har forsøkt å få inn en kvinnelig stemme, men utfordringen har vært at KI ofte overdriver de kvinnelige aspektene, slik at det overskygger det faglige, sier han.

Han forteller at han har diskutert problemstillingen med kvinner i bransjen for å finne løsninger.

– Kvinners perspektiv er avgjørende i merkevarebygging, og vi jobber aktivt med dette. Men vi har ikke løst det ennå, og dessverre har vi heller ikke klart å vise det frem på en god måte. Det som kom ut i innlegget, ga et helt feil inntrykk, sier han.

Eide erkjenner at de som byrå består av tre menn, og at de ikke sitter med fasiten på hvordan alle tenker.

– Men dette er noe vi er opptatt av, og vi ønsker å gjøre det bedre, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS