Evolve fyller ti år – dette er eiernes planer for framtiden
– Vi har lært mye av suksesser og feil.
I år markerer Evolve Communication sitt 10-årsjubileum med vekstambisjoner.
– Det vi gjorde i 2014 når vi startet er noe helt annet enn det vi gjør i dag, sier Fredrik Jul Andersen, som er én av tre gründere som startet Evolve.
Byrået hadde i 2022 en omsetning på 20 millioner kroner, det er ned fra 26 millioner kroner i 2020.
– Evolve hadde en omsetning på rundt 22 millioner i 2023, men nå sikter vi mot 30 millioner, med forhåpentligvis en betydelig forbedret bunnlinje, smiler Andersen.
– Vi har jobbet med over 100 kunder og administrert kampanjer for over en halv milliard kroner på de ti årene vi har drevet Evolve, sier Andersen og fortsetter:
– Vi har lært mye av både suksesser og feil, noe som har formet vår tilnærming til markedsføring. Resultatene har vært helt utrolige, sier han.
– Resultatene har vært helt sinnsyke
I dag har Evolve rundt 80 kunder og totalt 13 ansatte med spesialisering innen rådgivning og analyse, SEM & SEO, sosiale medier, og webutvikling.
– Nå ser vi fremover mot nye utfordringer og muligheter, sier Andersen.
I løpet av det siste året har selskapet konsentrert seg om å utvikle en metode med bruk av ulike KI-verktøy innen innholdsdelen av SEO.
– Vi begynte å tilby våre eksisterende kunder produktet i januar, og resultatene har vært over all forventning. Ved å effektivt utnytte KI har vi redusert arbeidstiden betraktelig og tilbyr nå en veldig kostnadseffektiv metode for å generere kvalitetsinnhold som har bidratt med mange førsteplasser for våre kunder eller samarbeidspartnere, som vi gjerne kaller dem, forklarer han.
Produktet utfører analyser, overvåker konkurrentaktiviteter og genererer SEO-optimalisert innhold.
– Våre kunder får nå ti ganger så mye igjen for krona, enn det de gjorde før og hittil har 12 eksisterende kunder kjøpt dette produktet og generert salg på nær 2,5 millioner, dette til tross for at vi egentlig ikke har tilbudt dette produktet ut i markedet enda, fortsetter Andersen.
Investert alle sparepengene
Andersen, med ti års erfaring innen utvikling av nettsider, tar nå selv del i Evolves reise som kunde.
Han lanserer den første av mange planlagte nettbutikker i juni.
– Dette er en spennende mulighet til å ta fullstendig eierskap over en nettbutikks suksess. Nå satses alle sparepengene, og jeg får kjenne på hvordan det er å ta regninga på egne råd. Det blir utfordrende, men lærerikt, sier han.
– Selskapet heter Nettshopp Gruppen og ligger ikke under Evolve, men det forventes å bli en av de største kundene til Evolve hvis alt går som planlagt, sier han.
Først ut er nordiske designertepper som skal selges på Inrugs.no. Ambisjonen er å gå internasjonalt innen 12 måneder og konkurrere med store aktører som rugvista.com.
– Vi har investert to millioner kroner i en solid nettsideplattform og ytterligere to og en halv millioner kroner til markedsføring det første året, avslutter Andersen.
En fotoshoot til en verdi av 250 000 kroner markerer begynnelsen på en omfattende markedsføringskampanje som vil inkludere plattformer som Pinterest, Meta, TikTok, Google og nyhetsbrev.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no