KPMG har aldri opplevd liknende respons for en film
– Det kom rett og slett så mange forespørsler fra engelskspråklige personer, så vi bestemte oss for å legge den ut med teksting, sier leder i kommunikasjonsavdelingen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Filmen «Velkommen tilbake» er laget for selskapets ansatte og skal formidle at overgangen tilbake til kontoret er krevende, og at det er forståelig at alle har ulike måter å takle denne overgangen.
– Vi hadde lyst til å skape en kontrast ved å lage en humoristisk vri på veien tilbake til kontoret, sier leder i kommunikasjonsavdelingen til KPMG, Alexander Wie Flaa til KOM24.
Nærmer seg 300 000 visninger
Vi møter medarbeidere som alle sliter med overgangen fra hjemmekontor tilbake til kontoret, og deres utfordringer som blir løst ved å gå i badekåpe på jobb, sitte på en ikke justerbar kontorstol, gå i pysjbukse i møter og være utsatt for kontinuerlige forstyrrelser fra barn og håndverker, slik at de alle kan arbeide optimalt.
– For å formidle poenget brukte vi overdreven humor og parodierte tydelig alle utfordringene. Vi ønsket også å kommunisere at det skal være plass til alle ansatte hos oss.
Filmen er produsert inhouse med innleide skuespillere og ansatte som statister, og nå har den strukket seg langt utenfor norske landegrenser, og måtte derfor oversettes og tekstes.
– Det kom rett og slett så mange forespørsler fra engelskspråklige personer som hadde hørt om filmen via kolleger, så vi bestemte oss for å legge den ut med teksting. Det er også veldig mange på KPMG-kontorer over hele verden i Japan, India, USA og New Zealand som har likt og delt filmen. Det er åpenbart at dette er gjenkjennbart.
Filmen treffer 20 ganger høyere enn normalt.
– I vår bransje, som ofte retter seg spesifikt inn mot ulike målgrupper og beslutningstakere, er disse tallene uten sidestykke. Vi har pr nå nærmere 300 000 visninger av filmen og engasjementet rundt innlegget i form av delinger og reaksjoner er omtrent 20 ganger høyere enn normalt. Men det som er morsomt er at det er personer som kan anses som KPMGs målgruppe som har engasjert seg.
– Vi kan reagere raskt
Aldri før har konsulentselskapet opplevd liknende respons på denne type innhold, men dette har gitt mersmak og Wie Flaa lover nye sprell om ikke lang tid.
– Det er helt tydelig at vi traff blink med overdreven bruk av humor, og kanskje kommer det en ny film med samme «oppskrift» allerede i høst.
Han synes det er gledelig at de treffer så godt med en inhpouse produksjon.
– Det er gøy å vite at vi har solid kompetanse på huset. Det gir trygghet og fleksibilitet til å både lage nye ting og muligheten til å reagere raskt dersom vi får en god ide.
Han legger æren for filmsuksessen over på studio-teamet.
– I denne produksjonen er det leder for studio-teamet vårt, Simen Tønnesson som skal ha æren. Så er det viktig å huske at den viktigste jobben vi som markeds- og kommunikasjonsavdeling gjør, selvsagt er å vise frem arbeidet KPMG gjør for sine kunder, men om det er rom for å tenke nytt er det alltid gøy, avslutter Wie Flaa.
Filmen har blitt delt i selskapets kanaler på LinkedIn, Facebook og intranett.