Her blir Horde-sjef Alf Gunnar Andersen (nede til venstre) intervjuet av KOM24 mens han venter på å få støt. Det skjedde ikke i løpet av intervjuet.
Her blir Horde-sjef Alf Gunnar Andersen (nede til venstre) intervjuet av KOM24 mens han venter på å få støt. Det skjedde ikke i løpet av intervjuet.

Ellevilt markedsføringsstunt: Her sitter sjefen og venter på å få støt

– Skrekkblandet fryd.

Publisert

– Jeg har ikke fått støt enda, men to av mine kollegaer har. Men ifølge barometeret er jeg nestemann.

Det sier Horde-sjef Alf Gunnar Andersen til KOM24.

Mandag satte Horde i gang sitt nyeste markedsføringsstunt, de gir fire av sine ansatte støt om kundene ikke er fornøyde med jobben de gjør.

Det hele handler om å skaffe seg oppmerksomhet.

– Det handler om hva kan vi gjøre og om vi treffer de vi mener. Det viktigste vi kan gjøre for våre kunder er at de får bedre betingelser. Og det at vi kjenner det på kroppen når vi ikke lykkes, det kjennes som en naturlig ting å gjøre, sier han.

I løpet av kampanjeuken vil Horde-brukere derfor få mulighet til å stemme på den av de ansatte som de mener fortjener et støt. 

Kameraer er montert på ulike lokasjoner på kontoret for å fange opp øyeblikket når støtet inntreffer. 

Den ansatte er ikke varslet på forhånd, og aner ingenting om når det neste støtet vil komme. Det er derfor ventet ekte reaksjoner og høy underholdningsverdi underveis.

Selv om Andersen ikke hadde fått støt da han snakket med KOM24, visste han hva som ventet han.

For som en test hadde de gjort det samme live på et kjøpesenter i Bergen for en uke siden.

– Det er ikke digg, det er mer skrekkblandet fryd. Men jeg prøver å jobbe, living the brand, sier han og humrer. 

Ideen kom fra markedsavdelingen og så har de brainstormet ideen og jobbet med på få den til det den er i dag.

– Hva tenkte du da du fikk høre ideen?

– Jeg tenkte det hørtes litt crazy ut og da er det en god idé. Dette er ikke noe andre ville gjort, mener han og sier at det skal gjøre litt vondt i magen.

– Tror du dere får en positiv effekt ut av det?

– Vi synes det er gøy, det skaper en snakkis og oppmerksomhet og det er målet. Det viser for våre brukere at vi er transparente og at vi legger oss i selene, sier han.

Han er ikke redd for at noen skal misbruke dette for å gi ekstra mange støt.

– Det er jo litt av risikoen. Mange av stuntene våre har en risiko. Når du gjemmer en million kroner i skogen er det en risiko rundt det, sier han. 

– Men det er en risiko vi er villige til å ta. 

I oktober i fjor fikk Horde nasjonal oppmerksomhet da de brukte hele markedsbudsjettet sitt på å gjemme en million kroner i skogen og få folk til å lete etter dem. Alt ble strømmet live.

I vår prøvde de seg med et lignende stunt, uten at det fikk samme oppmerksomhet.

– Første gang var det helt insane hvor mye oppmerksomhet vi fikk. Andre gang var det en del oppmerksomhet, men ikke like stort som første gang. Kanskje var vi litt for redde for å gjøre noe nytt, siden det funket så bra sist gang, sier han. 

Han sier det tok lengre tid å tjene det inn igjen, men samtidig at de hadde en bra sommer, så alt i alt ble det en suksess. 

De bruker ikke penger på å reklamere for seg selv i sosiale medier og sier at de derfor må lykkes ganske raskt med det de gjør. 

– Kan dere bli oppfattet som useriøse med slike stunt? 

– Det er sikkert noen som mener det, men jeg har ikke fått tilbakemeldinger på det, sier han og sier at de har fått mange positive tilbakemeldinger. 

– Det viktigste er at vi lener oss inn i det og gjør det me hele hjertet og ikke et påtatt corporate opplegg og går på trynet, sier han.

– Hvordan kan dere unngå det?

– Vi er et verdidrevet selskap og vi snakker om å bygge merkevaren videre. Vi har fortsatt den kulturen vi ønsker å ha og jeg håper vi har den om vi en gang blir 200 ansatte og, sier han. .

Men han innser at det er lettere å være tett på når man er mindre og at det er lettere at det blir kommunikasjonssvikt mellom avdelingene i større selskaper. 

– Men det jobber vi veldig målrettet for å unngå, sier han.

Kampanjen går denne uken 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS