Dette ønsker norske influensene å endre på
Alkoholloven og tobakksskadeloven er relativt like, men tobakk i sosiale medier har ikke blitt like hardt slått ned på, som alkohol har.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Denne uken ble flere influensene invitert til Kreftforeningens Vitensenter i Oslo, for å snakke om effekten av tobakk i sosiale medier, etter funn i Retrievers undersøkelse om tobakksbruk. Der kommer det fram at 29 av 55 utvalgte influensene eksponerer tobakk i sosiale medier, skriver TV 2.
– Jeg syns myndighetene burde gjøre mye mer – både i form av å overvåke, men også hjelpe til med å holde sosiale medier tobakksfrie, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stensvold Ross, til TV 2.
Se om det er mulig å følge opp
Hun synes det er fint at influenserne får en påminnelse over sitt ansvar som påvirkere. Influenser-panelet som tok turen til Vitensenteret var Erlend Elias, Isabelle Ringnes, Jennie Sofie Lie Pickl, Jonas Braaten og Hannah Aamodt.
– Det er bekymringsfullt dersom reklameforbudet ikke overholdes på internett og i sosiale medier. Dette er arenaer som treffer mange barn og unge. Samtidig har influenserne selv et stort samfunnsansvar for å ikke fremme tobakksvarer på en positiv måte. Jeg synes det er flott at Kreftforeningen setter fokus på problemstillingen. Departementet vil gjennomgå rapporten fra Kreftforeningen for å se om det er forhold der som er mulig å følge opp.
Det sier statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt til TV 2.
Kreftforeningen mener flere av influenserne eksponerer tobakk som noe positivt, og at produktene normaliseres.
Det var TV 2 som først skrev saken.