Erlend Elias var en av influenserne i panelet. Han mener det er mange ulike bøter man kan få i sosiale medier, men at man burde bruke mer tid på de viktige reglene og gi bot for å eksponere tobakk.

Dette ønsker norske influensene å endre på

Alkoholloven og tobakksskadeloven er relativt like, men tobakk i sosiale medier har ikke blitt like hardt slått ned på, som alkohol har.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken ble flere influensene invitert til Kreftforeningens Vitensenter i Oslo, for å snakke om effekten av tobakk i sosiale medier, etter funn i Retrievers undersøkelse om tobakksbruk. Der kommer det fram at 29 av 55 utvalgte influensene eksponerer tobakk i sosiale medier, skriver TV 2.

Jeg syns myndighetene burde gjøre mye mer – både i form av å overvåke, men også hjelpe til med å holde sosiale medier tobakksfrie, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stensvold Ross, til TV 2.

Se om det er mulig å følge opp

Hun synes det er fint at influenserne får en påminnelse over sitt ansvar som påvirkere. Influenser-panelet som tok turen til Vitensenteret var Erlend Elias, Isabelle Ringnes, Jennie Sofie Lie Pickl, Jonas Braaten og Hannah Aamodt.

– Det er bekymringsfullt dersom reklameforbudet ikke overholdes på internett og i sosiale medier. Dette er arenaer som treffer mange barn og unge. Samtidig har influenserne selv et stort samfunnsansvar for å ikke fremme tobakksvarer på en positiv måte. Jeg synes det er flott at Kreftforeningen setter fokus på problemstillingen. Departementet vil gjennomgå rapporten fra Kreftforeningen for å se om det er forhold der som er mulig å følge opp.

Det sier statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt til TV 2.

Kreftforeningen mener flere av influenserne eksponerer tobakk som noe positivt, og at produktene normaliseres.

Det var TV 2 som først skrev saken.

Powered by Labrador CMS