Sju fikk advarsler for brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering
– Advarslene ble gitt i tilfeller hvor det tidligere enten var gitt veiledning om reglene eller det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier Medietilsynets direktør.
Medietilsynet avdekket brudd i cirka halvparten av de 29 tilsynene som ble gjennomført i 2022, og ga sju advarsler for brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering. Det opplyses i en pressemelding.
Medietilsynet gjennomførte 21 tilsyn etter kringkastingsregelverket, 5 tilsyn etter bildeprogramloven og utvidet kontroll med 3 aktører som fikk produksjonstilskudd (mediestøtte) i 2022. Dette resulterte i 7 advarsler. De andre bruddene ble løst ved å gi veiledning til aktørene.
– Advarslene ble gitt i tilfeller hvor det tidligere enten var gitt veiledning om reglene eller det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Alle 7 advarslene kom etter brudd på kringkastingsregelverket, og gjaldt brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering.
De ulike advarslene kan du lese mer om her.
Medietilsynet vurderer risiko og vesentlighet når det bestemmes hva slags tilsyn som skal gjennomføres.
– Vi prioriterer å gjennomføre tilsyn der vi vurderer at det er høy sannsynlighet for brudd og konsekvensen av brudd er alvorlig.
Et eksempel er tilsynet med utenlandsk, ulovlig pengespillreklame på tv. Etter at Medietilsynet påla tv-distributørene Telenor, Telia, Allente, Altibox og RiksTV å stanse sendingene av ulovlig pengespillreklame på Discovery, ble reklamen så godt som borte fra norske tv-skjermer.
I 2022 prioriterte Medietilsynet å kontrollere større produksjoner.
– Årsaken er at brudd på regelverket i et populært program påvirker et større publikum, enn brudd i et program med lavere oppslutning.