Medietilsynet: Harm&Hegseth brøt reklamereglene
Nå får VGTV en advarsel.
– Medietilsynet mener produktplasseringen i form av logoer på ballonger og kuber på bordet i VGTVs program Harm & Hegseth fikk for stort fokus og kunne virke påtrengende og forstyrrende for tv-seerne, sier Hanne Sekkelsten direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Ikke godt nok bygget inn
Det er i utgangspunktet tillatt med produktplassering i et program som Harm & Hegseth, men samtidig skal ikke produktet få en for framstående rolle. Seerne skal ikke utsettes for et unødig kommersielt press.
Medietilsynet vurderer at produktet ikke var godt nok bygget inn i handlingen i programmet, noe som er hensikten med produktplassering.
Program som inneholder produktplassering, skal i tillegg merkes slik at seerne er klar over at det inneholder reklame. – Programmet Harm & Hegseth ble merket, men vi mener det ikke ble merket tydelig nok etter lovens krav, sier Sekkelsten.
Medietilsynet gir VGTV en sanksjon i form av en advarsel for brudd på reglene om produktplassering og på tydelig merking.
Discovery får også advarsel
Discovery får advarsel fra Medietilsynet etter brudd på sponsereglene, en av de andre reklamereglene i kringkastingsloven. I en episode av programmet «Alltid beredt» på TVNorge sendt denne høsten viser tv-kanalen sponsorplakatene lenger enn det som er lov.
– Medietilsynet gir Discovery en sanksjon i form av advarsel for brudd på sponsereglene, sier Sekkelsten.