Gjermund Jappée (redaksjonsleder), Kathrine Blindheim (kommunikasjonsrådgiver og leder for ambassadørprogrammet), og Sindre Eitungjerde (ansvarlig for sosiale medier) utgjør Statsbyggs LinkedIn-team.

LinkedIn gjør Statsbygg synlig: – Hvor kult er ikke det?

Med 38.000 følgere bruker Statsbygg LinkedIn til å dele historier om ansatte, faglig innsikt og byggeprosjekter fra hele verden.

Publisert

Som statens byggherre leder Statsbygg mange av landets største og mest komplekse byggeprosjekter.

På LinkedIn har de nå over 38.000 følgere og anser kanalen som en sentral del av sin kommunikasjonsstrategi.

– Vi opplever at kanalen er godt egnet til å fortelle om menneskene som jobber her, løfte fram bredden i fag, rekruttere nye medarbeidere og synliggjøre samarbeidspartnere, sier seniorrådgiver Sindre Eitungjerde, som er ansvarlig for sosiale medier i Statsbygg.

Treffer godt

LinkedIn har vært i stor vekst de siste årene, og Statsbygg ser en jevn økning på rundt 5000 nye følgere hvert år.

– Vi øker jevnt, men har ingen konkrete mål om antall følgere innen en viss dato. Vi analyserer aktiviteten vår for å se hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. For oss er det viktigere med engasjerte følgere enn store volumer, men vi ønsker selvsagt at så mange som mulig skal konsumere innholdet vårt og engasjere seg i det vi gjør, sier Eitungjerde.

Han fremhever at det beste engasjementet kommer når innlegg blir likt, delt og kommentert. Når innhold diskuteres og spres, forlenges levetiden – noe Statsbygg jobber aktivt for å oppnå.

– Vi treffer ofte godt, men noen ganger må vi evaluere og justere. Kanskje burde en post vært publisert av en ansatt, eller kanskje den burde vært en video. Overskrifter og timing er også ting vi jobber med, forteller han. 

Statsbygg jobber som en «mini-redaksjon», der de daglig setter av tid til å evaluere og planlegge innlegg. I disse evalueringene analyseres hva som har fungert, hvilken respons de har fått, og hvordan innleggene kan optimaliseres videre.

Eget ambassadør­program

For å forsterke tilstedeværelsen på LinkedIn har Statsbygg også etablert et ambassadørprogram, ledet av kommunikasjonsrådgiver Kathrine Blindheim.

– Vi bistår både ledere og andre medarbeidere i å lage innhold. Vår opplevelse er at poster fra enkeltpersoner får mye større spredning enn når alt innholdet vårt spres fra hovedkanalen, sier Eitungjerde.

Gjennom programmet får ansatte blant annet spesialtilpassede bannerbilder og veiledning i hvordan de kan lage egne innlegg. Resultatet er at personlige historier og portretter ofte skaper mest engasjement.

– Om det er Tormod som er driftsansvarlig på Eidsvollsbygningen, vår digitaliseringsdirektør Cathrine Mørch som holder foredrag på Arendalsuka eller en nyhetssak om Thea som er blitt fast ansatt etter å ha tatt fagbrev, forteller Eitungjerde.

– Hvor kult er ikke det?

Selv om det ligger litt i navnet, er det mange som ikke vet hva Statsbygg egentlig driver med. 

– For eksempel at vi har eiendommer fra Dronning Mauds Land i Antarktis til Frøvelvet på Svalbard, i tillegg til Norges største byggeprosjekter og at vi er til stede i over 50 land, forklarer Eitungjerde.

LinkedIn gir Statsbygg muligheten til å dele både dagligdagse glimt og faglige dypdykk.

– I vår siste LinkedIn- post er vi med arkitekt Magnus til Berlin hvor han lager en forvaltningsplan for hvordan man skal ta vare på den norske ambassaden og ambassadørboligen, hvor kult er ikke det?

– Andre dager snakker vi om konkrete stillinger vi har ute, som den siste perioden hvor vi utlyste ni teknologstillinger og lagde spesialtilpasset innhold med folk fra teknologimiljøet hos oss.

Video på LinkedIn

Statsbygg har klare planer for å videreutvikle LinkedIn-strategien sin og ser et særlig potensial i video.

– Slik vi leser nyheter om plattformen vil LinkedIn også bli bedre på å distribuere video og man vil antakelig se «story format» som på Instagram og Facebook, sier Eitungjerde.

Video gir Statsbygg muligheten til å vise personlighet og menneskene bak prosjektene på en helt ny måte.

– Vår visjon er «Bygg med mening». For oss handler det om menneskene som jobber her, bygningenes funksjon og egnethet, seriøsitet og sikkerhet på arbeidsplassen, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS