ANFO-sjefen om gigantavtalen: – Fornuftig
Jan Morten Drange tror avtalen mellom Schibsted og Amedia vil være bra for papir-annonsører.
Fra sommeren 2024 skal Schibsted Delivery overta det meste av utleveringen som Amedia Distribusjon i dag deler ut. Det gjelder også Amedia Distribusjons tilhørende virksomheter, opplyser de i en pressemelding.
– Viktig
Jan Morten Drange er administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO). Han ser positivt på avtalen mellom de to mediekonsernene.
– Jeg tror det er fornuftig at de to aktørene samarbeider innenfor distribusjon. Det høres ut som en kostnadseffektiv løsning, sier Drange til KOM24.
Avtalen vil få betydning for annonser i papirformat, mener han.
– Jeg vet ikke om dette vil gi noen boost til papirannonsen, men at distribusjonen opprettholdes er viktig. Det er også viktig at det garanteres for dette.
Nedgående trend
Drange opplyser at annonser i papir står for rundt fire prosent av det totale markedet, som er på rundt 25 milliarder kroner.
– 70 prosent av annonsene er digitale. Papir befinner seg i de resterende 30 prosentene sammen med blant annet TV og radio.
– Så ting er ikke sånn som det en gang var, men det er klart at mange aviser, både riksaviser og små lokalaviser, fortsatt finnes i papirformat. Samtidig er også mange av disse blitt gode digitalt, avslutter Drange.