POL stikker av med seieren i rekalmekonkurransen Tett på
Vinner tredje tertial 2022, og skal kjempe mot Geelmuyden Kiese og Reklamekollektivet i finalen.
POL gikk seirende ut av tredje tertial i byråkonkurransen «Tett på», med en kampanje for Mental Helse Ungdom.
«Tett på» arrangeres av Amedia Salg og Marked, og kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – og til slutt kåres en vinner for hele året.
Dermed blir POL en av tre finaledeltakere når 2022-vinneren skal kåres, i tett kamp sammen med Geelmuyden Kiese og Reklamekollektivet.
– Den jobben som Mental Helse Ungdom gjør er så livsviktig. Det er alt for mange unge i dag som føler seg forlatt og oversett – selv etter at de har bedt om hjelp. Sånn skal det ikke være. Derfor er vi også veldig glade for at juryen er enig med oss, sier Sindre Holmedal Johnstad, i POLs vinnerteam, i en pressemelding.
Vinner med soleklar margin
Selve arbeidet med kampanjen tok utgangspunkt i at et ungt menneske tar sitt liv i Norge annenhver dag, mens ytterligere 10 unge forsøker å ta selvmord. På samme tid kuttes det i budsjetter til psykisk helse- i en tid hvor man forventer en ventetid på 30 uker for å få hjelp.
Dette ville POL sette fokus på i sin serie med annonser. De ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen for mange unge i dag. Annonsen, som ble visualisert gjennom tekstmeldinger, er den samme som vant Gulltusjen 2022 for Mental Helse Ungdom.
Juryen mener følgende om vinneren fra tredje tertial: «Vinneren av «Tett på» i tredje tertial vinner med soleklar margin til de øvrige. Ideen er svært god – og budskapet treffer hardt. Med den lokale tilpasningen løfter de ideen og kampanjen enda et par hakk.», heter det blant annet i begrunnelsen fra juryen.
GK, Reklamekollektivet eller POL
Kampanjen ble kjørt i perioden fra 30. september til 10. oktober 2022. For å treffe mest mulig målrettet ble det laget 13 unike versjoner på lokale dialekter – og som ble trykket i over 70 ulike lokale aviser i hele Norge.
Amedia på sin side bidro med gratis annonsering. På den måten ønsket POL å komme enda tettere på folk, samt skape en klar nerve i budskapet.
Vinneren av konkurransen blir offentliggjort på Gullblyanten 10. mars i år, og går til enten Geelmuyden Kiese for Bertel O. Steen/Opel Norge, Reklamekollektivet med sin kampanje for NextGenTel, eller POL for Mental Helse Ungdom.
Årets vinnerteam, totalt tre personer, blir premiert med en tur til New York og Advertising Week i 2023.