NRK og Schibsted er de mest attraktive som arbeidsgiver - kun to byråer inne på topp ti
Det viser de siste funnene i Tefts bransjeundersøkelse: TRY og Anorak må ta til takke med henholdsvis sjette og tiende plassering.
(VIKA KINO, OSLO): Tirsdag offentliggjorde Teft den årlige Bransjerapporten som inneholder tall, trender og utvikling for folk og arbeidsgivere i kommunikasjonsnæringen.
Bransjeundersøkelsen som ble gjennomført i uke 41-43 i fjor, åpner med daglig leder i Teft, Henrik Sandberg, og hans betraktninger for hvordan rekrutteringsåret 2023 ser ut.
Han spår at lav arbeidsledighet blir utfordret av at flere virksomheter nedbemanner eller omstiller seg, samt et uforutsigbart marked hvor det mest sannsynlig vil være lavere investeringsvilje.
Sandberg skriver videre at rekrutterings- og bemanningsbransjen ser for seg et roligere marked, og at Teft tar høyde for et fall på cirka 30 prosent, sammenlignet med årene 2020 og 2021.
Historisk få vil bytte jobb
I 2021 svarte 30,1 prosent av respondentene (1440 personer), at de planla et jobbytte det kommende året. I rapporten kommer det fram at 29,5 prosent faktisk byttet jobb i løpet av det siste året.
Normalt sett bytter omtrent to av tre jobb, hvis de har bestemt seg for dette, i løpet av et år. Fjoråret var et unntak, og teft oppsummerer med stor etterspørsel etter markedsførings- og kommunikasjons kompetanse.
Foran 2023 er det ifølge undersøkelsen 24 prosent som planlegger å bytte jobb – noe som er historisk lavt. Og før dette året var hele 44,3 prosent negative til å bytte jobb.
Årsakene har flere logiske forklaringer som at mange har en forholdsvis ny jobb, mange trives godt der de er og mange viser til uro i markedene og i verden.
Teft opererer med fem aldersgrupper (under 30 år, 30-34 år, 35-39 år, 40-49 år og 50-59 år), hvor alle gruppene ligger godt over 40 prosent, i hvor sannsynlig det er at de kommer til å bytte jobb i løpet av de neste tolv månedene.
Mediesektoren mest populær
Som nevnt er det kun 24 prosent som planlegger et jobbytte i løpet av året, men for å kåre de mest attraktive selskapene, har alle respondentene fått spørsmålet; «Om du måtte bytte jobb i morgen, hvilken arbeidsgiver er mest attraktiv for deg?»
De tre selskapene som er mest nevnt blant nesten 2000 respondenter, er Finn, Schibsted og NRK. Hvor NRK nevnes flest ganger, og dermed sikrer seg toppen av pallen.
NRK, Schibsted og Finn har like høy oppslutning som de neste sju på listen som utgjør topp ti. Det er altså selskaper i mediesektoren som er mest attraktive som arbeidsgiver, mens av ti selskaper er det kun gjort plass til TRY og Anorak av byråer, som må ta til takke med henholdsvis sjette og tiende plassering.
TRY har falt tre plasseringer fra undersøkelsen i fjor, som da ble toppet av Schibsted og etterfulgt av NRK, TRY, Finn og DNB.