Nina Hareide-Larsen, kommersiell direktør i Hjem.no, er på krigsstien mot Finn.no. Etter nesten 25 år med monopol, er den nye markedsplassen klar til å ta over markedet.

Sjefen sluttet brått – slik går det nå med Finn.no-utfordreren

Sjefsstolen sto tom etter bare fire måneder, men likevel strømmer millioner av brukere til den nye markedsplassen. 

Publisert

Etter en langvarig bransjestrid med monopolisten Finn.no om endrede vilkår for boligannonsering, ble Hjem.no lansert i april som en ny utfordrer på markedet.

Grethe Meier er styreleder i Bomega, og har som administrerende direktør i Privatmegleren selv savnet alternativer.

Markedsplassen drives av Bomega, et selskap med store meglerkjeder på eiersiden, som til sammen utgjør nesten halvparten av bransjens totale omsetning. 

PrivatMegleren er den største eieren, med deres toppsjef Grethe W. Meier som styreleder.

– Vi har kun vært i drift i fire måneder, men markedsplassen har allerede hatt rundt 25 millioner besøk, forteller Hjem-styreleder Grethe W. Meier til KOM24.

– Vi har omtrent 150 000 besøk daglig, og mellom 2,5 og 3 millioner unike brukere har besøkt oss siden lanseringen i april.

– Ingenting har endret seg

Med toppstillinger i Microsoft og Facebook på CV-en var Rune Paulseth satt til å lede den nye boligannonse-satsingen.

Men bare fire måneder etter utrullingen, trakk Paulseth seg fra sjefsstolen. Han hadde fått «en ny utfordring», men holdt nyheten om sin nye rolle som CEO i Spond hemmelig inntil sist uke.

– Hvilke valg Rune tar, må han svare for selv. Han har gjort en strålende jobb i det halvannet året han har bygget opp Hjem.no. Men slik er livet; det byr på nye muligheter. Vi fortsetter med full fart fremover, og ingenting har endret seg for oss, sier Nina Hareide-Larsen, kommersiell direktør i Hjem.no. 

Veslemøy Tvedt Fredriksen tok over lederrollen 1. august. Før hun begynte i Hjem.no, var hun administrerende direktør i meglerkjeden Eiendomsmegler Vest og har hatt flere lederstillinger i mediebransjen. 

– Veslemøy tok over med en klar visjon om å bygge videre på det vi allerede har oppnådd. Vårt mål forblir det samme: å tilby en markedsplass som kan levere det meglere og sluttkunder trenger for å selge boligen mest effektivt. Det målet rikker seg ikke, forteller Hareide-Larsen.

Veslemøy Tvedt Fredriksen, ny daglig leder i Hjem.no.

I dialog med meglerkjeder

Hjem.no opplyser at de nå dekker rundt 60 prosent av boligannonsene i bruktmarkedet. Hareide-Larsen forteller at interessen fra meglerkjedene er stor.

– Tallet er stadig stigende, og vi blir fortløpende kontaktet av nye meglerkjeder som ønsker å inngå avtale med oss, sier hun.

Likevel mangler fortsatt store aktører som DNB Eiendom og Eiendomsmegler 1 i porteføljen. Direktøren er imidlertid optimistisk. 

– Målet vårt er at alle i bransjen skal bruke oss. Vi har god dialog med de øvrige kjedene, uten at jeg skal gå i detalj om innholdet i de dialogene, sier hun.

Så langt har markedsplassen sikret annonseringsavtaler med nærmere 30 meglerkjeder.

Fastholder lavprisstrategi

I kampen med Finn.no, har Hjem.no lovet lavere priser for deg som skal selge bolig. 

Foreløpig har imidlertid ikke mange boligselgere fått lavere kostnader, ettersom de fleste eiendommer som annonseres på Hjem.no også blir lagt ut på Finn.no. 

– Fire måneder etter lanseringen er det helt naturlig at mange kunder ønsker å være til stede på begge markedsplasser. Det ville vært for tidlig å forvente noe annet, sier Hareide-Larsen.

Hun er imidlertid helt overbevist om at når både meglere og kunder ser at boligen kan selges like godt, eller kanskje enda bedre, ved å bruke Hjem.no, vil de se en endring.

– Vi har sett flere eksempler i sommer på boliger som har blitt solgt kun ved annonsering på Hjem.no. Det er derfor ingen tvil om at Hjem.no kan gjøre jobben alene.

– Dette skiller oss fra Finn.no

Hjem.no sine kunder får en markedspakke inkludert i kjøpet når de kjøper en boligoppføring, og kan kjøpe ytterligere trafikk via Facebook og Instagram utover det som genereres organisk.

– Dette skiller oss fra Finn.no. Vi går sånn sett inn i markedet med andre verktøy, virkemidler og mål, sier Hareide-Larsen.

Markedsføringsbudsjettet holder direktøren for seg selv, men hun sier de stadig er ute med markedsføring. 

– Vi fokuserer på den markedsføringen som folk ser aller mest, og som vi anser som den viktigste, nemlig markedsføringen knyttet til hvert enkelt bygg som skal selges. Dette er vår høyeste prioritet, forklarer Hareide-Larsen.

I tillegg til målrettede boligannonser, er Hjem.no også tilstedeværende på sosiale medier som Instagram og Facebook.

– Vi har valgt å satse på en bred markedsføringsstrategi, som inkluderer både digital annonsering og utendørs reklame, sier hun.

Byråsamarbeid

Hjem.no samarbeider med kommunikasjonsbyrået Sannum & Bergestuen, mediebyrået Amidays og det kreative byrået Mint.

Finn.no har hatt stor suksess med sine merkevarebyggende kampanjer i samarbeid med reklamebyrået Morgenstern. De har blant annet vunnet publikumsprisen «Gullfisken» to år på rad.

– Vi har ikke noe mål om å forsøke å gå Finn i næringen på innkassering av gullfisker. Finn og Morgenstern har gjort en imponerende jobb med å bygge merkevaren over tid, men det ville jo også vært rart om de ikke hadde et solid forsprang når de har holdt på i nesten et kvart århundre, sier Hareide-Larsen og avslutter:

– Vi fokuserer nå på å bygge kjennskap der vi er i begynnelsen, fire, snart fem måneder inn. Så får tiden vise hvilke planer vi har utover det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS