Petter Bae Brandtzæg (til venstre) og Anders Mamen.
Petter Bae Brandtzæg (til venstre) er professor ved Uio, mens Anders Mamen er høyskolelektor ved Kristiania.

Ekspert om Meta-betaling: – Personvern blir for de rike

Meta kan innføre abonnementsavgift for EU-brukere av Facebook og Instagram.

Publisert

Denne uken kom nyheten om at Meta kan innføre abonnementsavgift for brukere i EU. Med betalingsversjonen skal du slippe å bli utsatt for reklame på plattformen.

Høyskolelektor ved Kristiania, Anders Mamen, er svært usikker på om dette kan bli en suksess.

– Når vi betaler oss fri fra reklame på Spotify eller YouTube, betaler vi oss fri fra avbrytelser. På Facebook er vi vant til at annonsene sniker seg inn mellom innleggene, så vi vil ikke få samme opplevelse av å slippe, sier Mamen til KOM24.

En felle?

Meta har vært i flere rettsprosesser i Europa som har handlet om målrettet annonsering, datainnsamling og personvern.

I september tapte Meta i en sak mot Datatilsynet i Oslo tingrett. Mamen tror forslaget om en betalingsløsning kan være et trekk fra Meta for at de skal kunne fortsette som før.

– Dette kan være lagt ut som en «felle» av Meta for å unngå en situasjon der de må slutte med annonsering, og at dette er et tiltak for å forsinke lovprosessen i EU.

Prisen som er nevnt så langt ligger på 14 dollar, skriver Wall Street Journal. Dette tilsvarer rundt 150 norske kroner i måneden for et abonnement.

– Jeg tror ikke Facebook har et verdiforslag som gjør at folk er villig til å betale for denne summen, sier Mamen.

Ikke farlig for annonsører

KOM24 har kontaktet en rekke store aktører i Norge som bruker Facebook og Instagram til annonsering.

På grunn av konkurransehensyn har ingen av dem ønsket å si særlig mye om situasjonen.

Petter Bae Brandtzæg er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han tror ikke dette vil skape en kritisk situasjon for annonsører.

– Du skal ha penger nok, og du skal være en ganske aktiv bruker dersom du velger å betale så mye månedlig. Jeg tror ikke veldig mange vil gjøre det, og fra et annonse-ståsted tror jeg dermed ikke dette vil få veldig mye å si, sier Brandtzæg til KOM24.

I januar fikk Meta en bot på 400 millioner euro fra EU. Han mener dette er hovedårsaken til at de nå kommer med dette forslaget.

– Dette gjør jo på sett og vis at brukerne må ta stilling til sporingen de blir utsatt for.

Vil ikke ha råd

Brandtzæg understreker at prisen som er nevnt er ganske høy for noe som har vært gratis i veldig mange år.

– 150 kroner er på nivå med et Netflix-abonnement. Det er verdt å nevne at dette i praksis vil bety at de med mest penger vil kunne forskåne seg fra reklame, mens de som har minst ikke kan det. Personvern blir for de rike, sier han.

I tillegg til Facebook og Instagram eier Meta også WhatsApp.

– Til sammen sitter Meta på vanvittige mengder data og informasjon om sine brukere. Boten fra EU handler om dette, og at brukerne ikke har fått nok informasjon om hvordan de blir sporet.

Powered by Labrador CMS