Abonnement-løsning på Meta: Dette kan det bety for annonsørene
Meta har luftet forslaget om å innføre en abonnementsavgift på sine plattformer. Hvordan vil det påvirke annonsører?
– Det er vanskelig å si hva som blir realiteten på nåværende tidspunkt. Hvordan det eventuelt blir implementert, hva det vil koste, og ikke minst spørsmål om lovlighet vil ha mye å si, sier Jørgen Brunborg-Næss i Synlighet til KOM24.
Tirsdag denne uken kom nyheten om at Meta kan innføre en månedlig abonnementsavgift for sine brukere i EU.
Ifølge Wall Street Journal vil det koste rundt 150 kroner i måneden, og være et alternativ for de som ikke ønsker målrettet annonsering. Meta har lagt det fram for tilsynsmyndigheter i EU som et forslag på en løsning etter flere rettsrunder om personvern.
Flere kan forlate Facebook
Noen annonsører har allerede sluttet med annonsering på Metas plattformer på grunn av personvern-trøbbel.
Brunborg-Næss tror en ordning med abonnement for brukerne vil føre til at flere gjør det.
– Det er nok av folk som sitter og venter på en unnskyldning til å forlate Facebook. Snapchat, TikTok og LinkedIn er jo andre plattformer som kan være alternative steder å annonsere på.
Han understreker at han er usikker på om løsningen vil holde mål juridisk sett. Det er ikke første gang et sosialt medium bestemmer seg for å ta betalt, men bakteppet for at Meta nå vurderer dette i EU er annerledes.
– Vi har sett før at ulike plattformer velger å ta seg betalt for enkelte tjenester eller funksjoner.
– Dette kan ses på som en trend der flere og flere sosiale medier velger betalingsløsninger. Og det kan sammenlignes med da nettavisene gradvis begynte å ta seg betalt for sitt innhold. Alle nettaviser var jo gratis før. Den store forskjellen er bare at du i sosiale medier er med på å skape innholdet selv som bruker, sier Brunborg-Næss.
Ikke bare negativt
Brunborg-Næss tror Meta vil være forsiktige når de eventuelt introduserer en slik betalingsløsning, fordi annonse-produktet deres er viktig for dem.
Samtidig vil de som bruker Facebook og Instagram til reklame i dag kanskje oppleve en positiv utvikling dersom brukere må begynne å betale.
– Hvis mange ønsker å betale, vil vil det bli mindre reklamer og annonser på plattformene generelt. Da kan det bli mye enklere å nå ut med organisk innhold og bygge følgerskaren sin på den måten. Dette trenger ikke å være utelukkende negativt.
Ordknappe annonsører
KOM24 har vært i kontakt med flere kommersielle aktører som bruker Facebook og Instagram til annonsering.
Kiwi og Rema 1000 opplyser begge at de ikke ønsker å kommentere hva abonnementsløsningen kan bety for dem. Årsaken er konkurransemessige hensyn.
– På generelt grunnlag uttaler vi oss ikke om mediestrategien og medieinvesteringen vår på grunn av konkurransen i markedet, skriver kommunikasjonsrådgiver Celine Anette Sjøberg i Rema 1000 i en e-post til KOM24.
Pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, skriver følgende i en melding:
– Vi har som alle andre akkurat sett de signalene som har kommet fra Meta. Hvordan dette eventuelt vil påvirke oss er for tidlig å si noe om.
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, skriver at de ikke har noen kommentar på grunn av usikkerheten rundt situasjonen.
– Enn så lenge avstår vi på å svare på den nye situasjonen til Facebook og mulig betaling siden det på nåværende tidspunkt er mye spekulasjoner rundt dette.