Facebook fjerner all Rosa sløyfe-reklame
Siden 1999 har aksjonen bidratt med over 415 millioner kroner til brystkreftsaken.
I år fyller Rosa sløyfe-aksjonen 25 år, og går nok en gang sammen for å farge Norge rosa.
Dinamo står bak årets kampanjeuttrykk, og utenfor Oslo Sentalstrasjon, Norges største knutepunkt, har kampanjen fått en spesiell plass i bybildet:
– Vi er svært stolte av utstillingen. Den er veldig sterk og skiller seg fra våre tidligere prosjekter, sier Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig i Rosa sløyfe-aksjonen.
Årets kampanje
4224 kvinner fikk brystkreft i 2022, noe som er det høyeste antallet Kreftregisteret noen gang har rapportert. I dag vil én av ti norske kvinner utvikle brystkreft i løpet av livet.
– Forskning på brystkreft gjør en forskjell. Vi kan takke forskning for at ni av ti lever fem år etter diagnosen, forteller Barli.
Selv om brystkreft har en relativt høy overlevelsesrate, er virkeligheten for de som blir rammet langt fra enkel.
– Mange av kvinnene som rammes blir kreftfrie, men ikke nødvendigvis friske. Flere lever med bivirkninger, senskader, smerter og frykt for tilbakefall, sier hun.
Årets kampanje ønsker å sette søkelys på denne brutale realiteten, og gjennom åtte sterke historier viser de brystkreftens sanne ansikt.
Seks av de åtte er kreftfrie. Én av dem er fremdeles i behandling og én av dem lever med uhelbredelig kreft. Felles for dem alle er at ingen er friske.
Facebook sensurerer
Rosa sløyfe bruker sosiale medier for å skape engasjement og oppmerksomhet om aksjonen. Men det har vært utfordrende, spesielt på deres viktigste kanal Facebook med sin strenge sensur.
For Facebook fjernet kampanjefilmen deres fra både Rosa sløyfe, Kreftforeningen og Brystkreftforeningen sine kanaler.
– Årets kampanje viser mye hud og har fokus på arr, men den viser ingen friske bryster eller nipler, noe som Facebook vanligvis sensurerer, sier Barli.
– Vi ba om en gjennomgang, og fikk gjenopprettet posten på Rosa sløyfe og Kreftforeningen, men ikke på sidene til Brystkreftforeningen. Der ble forespørselen vår avvist, og nå venter vi på en tilbakemelding fra tilsynsrådet, avslører hun.
De har opprettholdt følgerskaren sin og har fortsatt over 259 000 følgere som liker Facebook-siden deres. I tillegg er de aktive på Instagram, hvor de har 16 000 følgere.
– Hittil har vi kun publisert kampanjebudskapet vårt organisk i sosiale medier, og ikke som betalt innhold, forteller Barli.
Presseomtale
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er todelt: å selge så mange sløyfer som mulig for å samle inn så mye penger som mulig, men og som mål å øke bevisstheten om brystkreft.
I fjor hadde de 800 presseoppslag i løpet av oktober. Tallene var mye høyere enn først spådd, og aksjonen så en økning i saker i rikspressen og i TV-saker.
TV 2 God Morgen Norge viste blant
annet mammografi på direkten.
I fjor oppnådde innsamlingsaksjonen en historisk rekord med mer enn 44 millioner kroner i innsamlet støtte.
– Vi håper på å gjenskape den samme suksessen, eller kanskje til og med overgå den, avslutter Barli.