Elkjøp med stikk til Power på TikTok
I «månedens gaming deal» benytter elektronikkgiganten anledningen til å kaste et lite stikk mot konkurrenten.
En TikTok-video fra Elkjøp går viralt, kledd som en reklame for «månedenes gaming deal».
I videoen, hvor lyden er forvrengt til ren skurring, uttrykker flere forvirring over hva som skjer.
Elkjøp svarer på dette med et stikk til konkurrenten: «Mic fra Power».
Spenningen øker når Power selv kommenterer videoen med et kort, men kraftfullt «L-kjøp».
Videoen er så langt sett over 750 000 ganger, og har generert en strøm av kommentarer.
Se TikTok-videoen lenger ned i saken.
– Humor er markedsføring
Anders Ringen, Social Media Specialist i Elkjøp, deler at det hele startet da flere kommentarer spør om mikrofonen er fra Power.
Han slenger seg på det han ser andre i kommentarfeltet synes er morsomt.
– Jeg synes små, humoristiske stikk på sosiale medier er helt greit. De svarer også positivt og viser at de kan le av det, så alt er i god ånd, sier han.
– Hvordan håndterer Elkjøp den balansen mellom humor og markedsføring på TikTok?
@elkjop_gaming Ny mnd, nye gaming deals 🤗
♬ som original - Fláviaunger 277
– Nøkkelen er at humor er markedsføring. TikTok er kanskje ikke den kanalen der Elkjøp viser gode tilbud på oppvaskmaskiner og kjøleskap, og det er fordi TikTok primært er en underholdningskanal, forklarer Ringen.
TikTok er den sosiale mediekanalen som har høyest engasjementsrate for Elkjøp, og Ringen beskriver kommentarfeltet som en gullgruve av tilbakemeldinger.
– Elkjøp Gaming har en målgruppe som stort sett er positive til det vi poster, som kommer av at vi snakker et språk og har en kulturell forståelse som matcher deres. På TikTok er vi absolutt ikke så fine på det og kan godt poste bilder eller videoer som er av lavere kvalitet eller som ikke er helt etter toolboxen, sier han.
Ringen styrer kanalen selv og er i målgruppen de ønsker å nå ut til – unge gamere. Dersom han finner en trend morsom, mener han sjansen er stor for at følgerne deres deler samme oppfatning.
– Elkjøp kommer til å fortsette å fronte kampanjer på underholdende og litt tullete måter, sier han.
Elkjøp overrasker også i kommentarfeltene til andre TIkTok-kontoer:
– Flere fra markedsavdelingen kommenterer fra TikTok. Blant annet så har vi nå en praksiselev på 17 år som vi får mye hjelp av da han også er i målgruppen enda mer enn det jeg er da, sier Ringen til det.
Powers comeback
Silje Ensrud, nordisk PR- og kommunikasjonssjef hos Power, ser dette som en vellykket og underholdende kommunikasjonsstrategi som er i tråd med kanalens egne prinsipper.
– Vi blir bedt opp til dans, og vi takker ja. Når Elkjøp sender et lite stikk vår vei og vi svarer med en lignende tone, er det vel noe folk forventer av oss på TikTok, forklarer hun.
Ensrud understreker at de ikke har for vane å snakke ned konkurrenter, og at de respekterer hverandre som seriøse aktører.
– Men i dette tilfellet forstår følgerne at det er harmløs humor, sier hun.
Powers comeback har så langt fått nesten 1200 likerklikk. TikTok har blitt en kanal for kjeden som lar dem nå ut til en helt annen gruppe mennesker, forklarer kommunikasjonssjefen.
– Vi ønsker at folk skal trekke på smilebåndet og kjenne seg igjen i det vi kommuniserer. Vi mottar masse feedback på TikTok, og det har blitt en plattform hvor vi kan vise hvem vi er, hva vi har å tilby, og demonstrere med video hva slags arbeidsplass vi er, sier hun.
Ensrud beskriver TikTok som en viktig kanal for dem og roser SoMe-teamet for å ta kanalen på kornet
– Vi har flere dyktige innholdsprodusenter som jobber med TikTok i markedsteamet. Jeg ser internt i selskapet at folk har lyst til å være med i videoer. Dette er en kanal som engasjerer, og som folk har mye meninger om, og vi ønsker å bidra. TikTok er kjempegøy, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no