
MENINGER:
Når vi ikke møtes, lærer vi heller ikke
«Det jeg lurer på er om vi prøver å komme videre? Prøver vi å dele? Prøver vi å lære? Prøver vi å bli bedre?», skriver Mussa Dagnew i dette innlegget.
Jeg vil begynne med å si at dette IKKE er en skrytepost. Det er kanskje nærmere en «sytepost».
Tidligere denne uken var vi med merkevaren ice Norge så heldige å vinne Gull i Performancekonferansen for arbeidet vi har gjort sammen med Publicis Norway Starcom over flere år.
Og for bare noen uker siden var jeg så heldig å bli invitert på Gullblyanten hvor ice vant både Gull og Bronse i to ulike kategorier med Morgenstern Reklamebyrå, i tillegg til å vinne Kundeprisen.
En liten uke før det fikk ice bronse i ANFO EFFEKT, hvor vi også året før vant Grand Prix.
Og en liten måned før det igjen vant ice Gullfisken for første gang noensinne.
Det jeg skriver over er ikke skryt, det er fakta.
Og da over til det noen kan oppleve som syting, men som er en frustrasjon.
Min opplevelse når jeg har vært til stede på disse utdelingene og konferansene i år og tidligere, er at det ikke er de samme folka som er til stede. Min opplevelse (uten noe annen data enn deltakelse over flere år) er at det er ekstremt liten overlapp mellom de som er på Performancekonferansen eller ANFO EFFEKT og de som er på Gullblyanten.
Så er det da egentlig rart at vi fortsetter å ha diskusjoner om kreativitet og data og hva som er viktigst? Eller diskusjonene om emosjonell og rasjonell kommunikasjon, eller om folk ser 3,2 eller 1 sekund på sosiale medier, eller diskusjonene om merkevaremarkører må med og hvor mange av dem som må med før folk vet hvem som prater, om hvor viktig inngangsporter er, diskusjonene om logo skal være brent inn på hjørnet i filmer eller ikke og om det øker avsenderidentitet eller om det ødelegger historiefortellingen, diskusjonene om kreatører skal komme med kanaluavhengig ideer, om man skal tenke på effekt eller effektivitet, om kreativitet og reklame var bedre før eller ikke og om kreativitet bidrar til effekt og vekst eller ei.
Her kunne jeg holdt på lenge.
Det jeg lurer på er om vi prøver å komme videre? Prøver vi å dele? Prøver vi å lære? Prøver vi å bli bedre?
For mens vi diskuterer dette, snakker forbi hverandre og prøver å få spalteplass hvor vi trekker fram byråene vi jobber i eller tjenestene vi selger, kommer vi ikke nærmere en løsning.
Markedsføring får ikke den plassen den bør ha og fortjener i en organisasjon og vi diskuterer ingen markedsførere noe nærmere et styrerom akkurat.
For om man vinner i Gullfisken, Performancekonferansen, Gullblyanten og ANFO EFFEKT, så må jo alt dette henge sammen, eller hva? Dessverre har vi en tendens til å diskutere som om det ikke gjør det altfor ofte.
Hvordan løser vi dette da? Jeg vet ikke, men kan vi begynne med å invitere hverandre inn og dele mer?
Kreativt Forum kan dere i samarbeid med Mediebyråforeningen og ANFO invitere inn 10 annonsører og 10 unge folk fra mediebyråene inn i Gullblyanten neste år? ANFO kan dere invitere inn 10 unge kreatører til ANFO Effekt og Effektdagen neste år? Performancekonferansen kan dere gjøre det samme?
Jeg tror det kan ta oss et lite steg på rett vei.
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Dagnews LinkedIn-side og er republisert med tillatelse.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.