Camilla Gåre og Mediebyråforeningen sier de ikke har stor tro på reell vekst før neste høst.
Camilla Gåre og Mediebyråforeningen skal møte ANFO og Kreativt Forum for å snakke om pitching og konkurranser.

Nå skal bransjen møtes for å diskutere pitching

ANFO, Kreativt Forum og Mediebyråforeningen skal møtes onsdag denne uken. Tema er pitching og byråkonkurranser.

Publisert Sist oppdatert

Annonsørforeningen (ANFO), Kreativt Forum og Mediebyråforeningen møtes onsdag denne uken for å innlede et samarbeid der de skal diskutere retningslinjer for byråkonkurranser i reklamebransjen.

Dette bekrefter både Mediebyråforeningen og Kreativt Forum til KOM24. I september skrev Kampanje at det var planer om et møte, og nå er det klart at det vil skje denne uken.

– Diskusjonen rundt anbudsprosesser kommer opp med ujevne mellomrom og den siste tiden har det vært en mangesidig og bred debatt, og Mediebyråforeningen har derfor invitert de mest sentrale foreningene til videre dialog. KF, ANFO og Mediebyråforeningen har møte førstkommende onsdag for å diskutere temaet videre, skriver Camilla Gåre i Mediebyråforeningen i en e-post til KOM24.

Den siste tiden har byråkonkurranser vært debattert. Både aktører på kundesiden og byråsiden har etterlyst tydeligere føringer for anbudsrunder.

Benedikte Løvdal, daglig leder i Kreativt Forum, skriver i en e-post at de jobber med et utkast til retningslinjer som skal ut på høringsrunde hos medlemsbyråer og kunder.

Løvdal har tidligere uttalt til KOM24 at byråkonkurranser er «et gufs fra fortiden».

Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, skriver følgende til KOM24:

– Vi i ANFO er alltid på jakt etter gode løsninger, og da mener jeg gode løsninger alle parter kan leve godt med.

– Vi har en veldig god løsning. ANFO tok i sin tid initiativ til etableringen av Byråvalg. Det gjorde vi for å støtte annonsører med informerte, innsiktsbaserte, rettferdige og systematiske byråvalgsprosesser. Og ikke minst kostnadseffektive prosesser for alle parter. Helt sentralt her er færre inviterte byråer, kortere og smidigere prosesser og ikke minst færre krav til leveranser i prosessen. Det vi ber om er ikke mer enn det man kan forvente når man er i en innsalgsposisjon.

Powered by Labrador CMS