
Atyp stakk av med Grand Prix på ANFO Effekt
– Det er en ære å få dele ut denne prisen.
(Sentralen): – Når du er en utfordrer og har få lodd i kurven for du har mindre volum enn de andre, er det ekstra digg å være den som stikker av med prinsessa og halve kongeriket.
Det sier en glad og stolt byråleder i Atyp, Hågen Pettersen til KOM24.
Onsdag kveld stakk de av med Grand Prix, gull og en innsiktspris på ANFO Effekt.
– I fjor fikk vi et gull og en innsiktspris, i år fikk vi gull, innsiktspris og Grand Prix. Det betyr at det miljøet vi har, klarer og evner å lage de tingene vi har blitt enige om og tror på at vi skal få til å lage. Det er ekstremt viktig, for merkevarer bygges innenfra. Og så handler det om at annonsører og andre legger merke til det, sier Pettersen.
Kampanjen handler om hvordan få menn til å engasjere seg og i større grad bli positive til å være fosterfamilier for barn i nær familie og slekt.
– Da må vi være på arenaer menn bryr seg om og vi må bruke kommunikasjon som berører følelser. Så har vi plassert disse budskapene på steder som menn er engasjert, som fotball og hockey, forteller Marius Jensen, som er rådgiver og partner i byrået.
De har laget to ulike filmer som har truffet menn.
I kampanjen er det Liverpool, som har en av de største supporterklubbene i Norge for supportere av engelsk fotball, som representerer det voksne. Mens supporterklubben til Manchester City er ungdommen, de som er mye yngre.
Fotball var en naturlig arena for dem å bruke.
– Vi ville finne de arenaene som berører menn. Da er det kort vei til fotball. Da handler det om å finne fram til det ultimate offeret, det å finne ut at det er noen ting som er større enn fotballen, sier kreatøren bak kampanjen, Ulrik Waagsether.
Jensen innrømmer at det var litt uventet at de skulle gjøre det så bra i kveldens prisutdeling.
– For i ANFO effekt er det ofte kjente merkevarer og retailere som vinner. Så det å komme fra sidelinjen med et case som jo handler mer om de lange linjene og ikke er salg på kastet og neste kvartal, det er utrolig kult å få den anerkjennelsen, sier han.
Juryen er fra seg av begeistring for årets Grand Prix-vinner på ANFO Effekt.
Det var Atyps kampanje for Bufdir for å skaffe flere fosterhjem som vant og juryen var fra seg av begeistring.
– Årets totalvinner, eller «best in class 2024» om du vil, er en vinner som kan fungere som forbilde for alle som jobber med markedsføring. Vi har en vinner som gjør enhver markedsfører stolt av faget. Dette er skikkelig bra håndverk. Innsikt til å få gåsehud av, kreativt til å få tårer av og resultater å bli blendet av. Strategien synliggjøres også på strålende vis i kommunikasjonen, skriver juryen i sin begrunnelse.
Med seg på kampanjen Flere menn på banen i fosterhjemssaken hadde de og Fantefilm, Uhørt og Ohlogy.
Kampanjen sikret seg og gull i Bærekraft og Kantars Innsiktspris.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no